Jensen sover ikke i timen – vinder Svaneprisen
Med tæt på 200 svanemærkede produkter og tydelig kommunikation har den norske sengeproducent Jensen gjort det lettere for forbrugerne at træffe mere miljøvenlige valg – også i soveværelset. Nu vinder de Svaneprisen 2024.
Jensen Senge har netop modtaget Svaneprisen. Foto: Jensen senge
"Hvis vi skal lykkes med en mere cirkulær økonomi, skal vi lave produkter af høj kvalitet og gøre det nemt for folk at vælge. Det kræver en målrettet indsats i hele værdikæden – fra design og produktion til markedsføring. Forbrugerne er trætte af grøn tom snak, så det er vigtigt at være præcis og have beviser. Her er Jensen et forbillede," siger Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemærket.
Tirsdag den 3. juni overrakte hun Svaneprisen 2024 til Jensen med følgende begrundelse:
"Årets vinder udmærker sig ved en helhedsorienteret, konsekvent og synlig brug af Svanemærket i al sin kommunikation. De giver dokumenteret og klar information om produktet, og vælger at tale højt om det bæredygtighedsarbejde, der rent faktisk udføres. Vinderen har miljømærket på næsten 200 forskellige produkter i sortimentet, hvilket gør det lettere for forbrugerne at vælge.
Det er særligt prisværdigt, at vinderen arbejder systematisk med at uddanne egne medarbejdere og sælgere i butikkerne – ikke kun i Norge og Norden, men også på markeder uden for Europa.
Den norske sengeproducent Jensen er vinder af Svaneprisen 2024. Fra venstre: Birgit Fonnesbæk Andersen, indkøber i Jensen, Kristine Sylling, Category Manager i Jensen, Cathrine Pia Lund, administrerende direktør i Svanemerket, Marit Haukelidsæter, kvalitet og bæredygtighedschef i Jensen, Marie Watten Eisenhardt, Industrial Designer i Jensen, Nina Stordalen, Marketing Manager i Jensen. Foto: Jensen senge
Kravene til Svanemærket er ambitiøse, og der stilles krav til hele produktets livscyklus og alle de miljøproblemer, der kan opstå undervejs. Det er svært for virksomheder at komme igennem nåleøjet, men når du er præcis og har beviser for hele forsyningskæden, er det nemt at kommunikere, nemt at vælge og nemt at sove godt om natten."
Høj kvalitet og klar markedsføring i årtier
"Hos Jensen har vi lavet senge af høj kvalitet og lav miljøpåvirkning i årtier. Svanemærket er et anerkendt miljømærke med en høj grad af tillid, og det faktum, at vores produkter opnår mærket, giver tryghed for både mennesker og miljø. Det er vigtigt for os. Derfor er vi meget glade for at modtage Svaneprisen 2024," siger Jan Trygve Jensen, adm. direktør i Jensen.
Svanemærkede møbler skal leve op til mange og skrappe krav til miljø, sundhed og kvalitet – lige fra materialevalg til design, der gør det nemt at reparere, genbruge og genanvende. Målet er at sikre, at produkterne kan indgå i cirkulære kredsløb.
Jensen har produceret senge i Svelvik siden 1947. I dag sælges og markedsføres deres svanemærkede senge og tilbehør i 20 lande.
"Vi har arbejdet systematisk for at have styr på miljøpåvirkningen. Svanemærket er en central del af dette arbejde, og hjælper os med at tilbyde sikre og mere miljøvenlige senge og med at kommunikere til vores kunder. EU skærper nu kravene til produktion og kommunikation yderligere, og vi tror, at det vil betyde, at endnu flere vil vælge miljømærkede produkter i fremtiden. For os er det et oplagt valg," siger Jensen.
Om Svaneprisen
Svanemærket går til en virksomhed, der har været særligt god til at inkludere Svanemærket i markedsføring og kommunikation, og som har været med til at øge adgangen til mere miljøvenlige valg for forbrugere eller professionelle indkøbere.