Julehandlen sprængte forventningerne

Øgede coronarestriktioner fik forbrugerne til at skrue gevaldigt op for julegaveindkøbene på nettet.

Arkivfoto..

Da Dansk Erhverv før jul spurgte netbutikkerne i en undersøgelse, hvordan julesalget gik, var der stor optimisme. Otte ud af ti netbutikker vurderede, at julesalget levede op til forventningerne, som eller var ganske høje; 27 procent af netbutikkerne forventede, at salget ville vokse med mindst 50 procent forhold til 2019, og hver femte forventede en stigning på mindst 100 procent

På den anden side af julen kan undersøgelsen nu konstatere, at den sidste periode af julesalget ikke skuffede. I en rundspørge blandt Dansk Erhvervs medlemmer svarer et stort flertal, at julesalget fortsatte helt frem til juleaften og simpelthen sprængte forventningerne. 

Det bliver understøttet af tal fra Nets, der viser, at der hos de 100 største netbutikker hos Nets var over tre gange så mange køb på lillejuleaften i forhold til 2019. Det samlede onlinesalg i december hos de 100 største webshops var 87 procent over december 2019. 

”Forventningerne var tårnhøje efter et hæsblæsende år og en rekordstor Black Week, men de blev alligevel sprængt. Det havde jeg faktisk også forventet, for det stak virkelig af i de sidste uger op til juleaften. Dermed sluttede et helt ekstraordinært år med et helt ekstraordinært salg online”, siger Niels Ralund, e-handelsdirektør i Dansk Erhverv. 

Han forklarer videre, at forbrugernes købelyst ikke er stilnet af hen over nytår og de første dage i 2021:

”Der er stadigvæk stor travlhed i netbutikkerne, og med de nye restriktioner og øgede smitte vil det ikke ændre sig det næste lange stykke tid”.

Danskernes mange køb på nettet har givet ekstra travlhed hos logistikvirksomhederne, der drøner land og rige rundt med propfyldte varebiler. Der har været tryk på under hele coronakrisen, men årets to sidste måneder har været særligt travle. Det fortæller Karsten Klitmøller, der er direktør for GLS Danmark. 

”Vi har set en julehandel, der har været flere niveauer over det, vi har set tidligere år. Totalt set har vi haft 38 procent flere pakker igennem vores system i november og december 2020 end året før. November i sig selv var 46 procent højere i 2020, mens december var 31 procent".  

Hos PostNord Danmark har udviklingen været den samme, forklarer pakkechef Lene Reipuert

”Vi har oplevet en helt enorm vækst i antallet af pakker, som vi skulle ud med i forbindelse med julehandlen i år. Siden ugen med Black Friday og frem til juleaften har vi leveret 52 procent flere pakker end i samme periode 2019. Det er helt vildt, og alle tidligere pakkerekorder er slået i år”, fortsætter Lene Reipuert.

- HCL

Relateret indhold

23.02.2024Designbase.dk

Mobilepay har varslet nye priser til erhvervskunder

23.02.2024Designbase.dk

Google slukker for din remarketing og personalisering

23.02.2024Designbase.dk

Sådan vælger du de mest effektive AI prompts

22.02.2024Designbase.dk

Mange glemmer det: Husk også at indberette 0 i moms

21.02.2024Designbase.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

20.02.2024Designbase.dk

Artikler med glimmer er alligevel ikke forbudte

20.02.2024Designbase.dk

Ægte messestemning og et lyst syn på fremtiden

19.02.2024Designbase.dk

Flest iværksættervirksomheder er i vækstbrancher

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023