Knivene, der er et OL værdigt

Dansk Gastronomisk Union har netop vundet OL i catering. Det er sket med knive fra Wilfas nye kniv-serie EGO. Morten Juul Andersen, der er CEO i Dansk Gastronomisk Union og Thomas Korreborg fra Wilfa fortæller om det passionerede og entusiastiske samarbejde.

Danskerne vandt OL i catering i februar med Wilfas knivserie EGO..

Passionen og entusiasmen for mad; madlavning, madoplevelser, servering og dekorering af mad gennemsyrer alt, når man taler med Morten Juul Andersen, der er CEO for Dansk Gastronomisk Union, tidligere det danske Kokkelandshold, og Thomas Korreborg, der er CEO i Wilfa Danmark. For de to har forenet deres passion for det gastronomiske, og således har Dansk Gastronomisk Union netop og for første gang nogensinde vundet OL i catering med EGO VG-10 knivserien fra Wilfa.


”Knivene er en koks allervigtigste redskaber, og balancen i knivene er essentiel”, fortæller Morten Juul Andersen, ”for skal man stå med en kniv i hånden i otte timer, er det utroligt vigtigt, at den - ud over selvfølgelig at holde skarpheden - er i balance, så man ikke spænder i håndled og hånd og dermed får ”museskader””. Det fortæller han, mens han viser, hvordan EGO-knivene netop har den balance, han fortæller om og ikke mindst også, hvor lette de er.


Morten Juul Andersen kalder knivene for OL-knive på alle måder, og Morten selv er ikke en Hr. hvem som helst i branchen. Inden han valgte at tage jobbet som CEO i det, der dengang hed det danske Kokkelandshold i april 2019, har han haft en imponerende karriere på nogle af Danmarks bedste restauranter bl.a. Kong Frederik, Søllerød Kro, hvor han arbejdede sammen med Søren Gericke, Kommandanten og Divan 2, ligesom han har rejst verden rundt som privat kok for bl.a. Larry Ellison, der er medstifter af Oracle og blandt verdens rigeste, indtil han følte, at tiden var inde til at vende hjem til familien. Herefter har han været hoteldirektør indtil han kastede sit engagement og energi ind på at opbygge Dansk Gastronomisk Union; opbygge en strategi og skabe en forretning omkring det danske kokkelandshold og andre gastronomiske landshold.


”Målet er helt klart at samle alle de gastronomiske landshold under én paraply, så vi kan stå stærkere i fremtiden”, fastslår han. Ikke mindst fordi, der er en stor, politisk efterspørgsel på en samlet gastronomisk union. ”Både sponsormæssigt og når det gælder støtte fra Staten, er det både lettere og mere hensigtsmæssigt, at vi står sammen”.


Og indtil videre har det altså udmøntet sig i en OL-guldmedalje i en konkurrence, hvor 29 lande stillede op i cateringdisciplinen, og Danmark vandt.


Morten Juul Andersen fortæller, at det i høj grad handler om samarbejde, for der er 10 på et team, og alle skal fungere optimalt. Derfor kræver det meget træning, og skal der trænes, skal der være mulighed for at købe deltagerne fri fra deres jobs. ”Det kræver gode sponsoraftaler, som den vi har med Wilfa”, slår han fast, og med OL-guldet kom der en stor eksponering af det nye Dansk Gastronomisk Union, og også det er Morten meget tilfreds med.


”Målet er at vinde VM om to et halvt år både for vores cateringhold og for kokkelandsholdet, og det er ikke urealistisk. Nordmændene har i dag titlen, men de træner 20.000 timer op til en konkurrence, hvor vi hidtil kun har trænet 1500 timer. Det skal der nu laves om på. Vi skal 4-doble vores sponsorindtægter, og vi skal arbejde hårdt på sagen”.

Professionelle kokke har fire foretrukne knive; kokkekniven, santokukniven, grøntsagskniven og urtekniven. Her fra Wilfas EGO-serie..

De rigtige redskaber
At have de rigtige redskaber er alfa og omega, fortæller Morten, og derfor er han utroligt glad for samarbejdet med Wilfa, så kokkene kan bruge EGO knivene.


Han fortæller, at man som kok primært bruger fire knive: Kokkekniven, Santoku kniven, den lille urtekniv og en grøntsagskniv.


Det er ingen tilfældighed, at Dansk Gastronomisk Union har valgt at samarbejde med Wilfa, for virksomheden har designet kvalitetsprodukter siden 1948, hvor norske Wilhelmsens Fabrikker (deraf navnet Wilfa) begyndte at fremstille støvsugere.


”I 1967 kom SDA-produkterne (small domestic appliances) til”, fortæller Thomas Korreborg, der har brugt de seneste 10 år af sin 25-årige karriere i branchen på at bygge Wilfa-brandet op i Danmark.


Han fortæller, at man i virksomheden har en flad struktur bygget på entusiasme. ”Men vi er også en finansielt robust virksomhed, og vi går meget op i at holde, hvad vi lover”, fastslår han.


Kaffe har igennem årene været et af Wilfas helt store virkeområder, og på nordisk plan er man markedsledende inden for flere kategorier.


”Når vi gør ting, gør vi dem ordentligt, og det gælder også samarbejde med Dansk Gastronomisk Union. For os er det vigtigt så at sige at ”have styr på penalhuset”, både i forhold til vores forhandlere og i forhold til vores øvrige samarbejdspartnere”, lyder det fra Thomas Korreborg.


Han fortæller, at de samarbejder, man indgår, skal være samarbejder, hvor der er en god forretning for begge parter. ”Vi skal jo have penge på bundlinjen, men samtidig skal vi sørge for at skabe de gode historier, der kan være med til at sælge vores produkter til forbrugerne”.

Thomas Korreborg..

To kniv-serier
Thomas Korreborg fortæller, at Wilfa har to EGO-knivserier VG 10 og Sandvik, der har en bredere distribution og som ligger i en lidt billigere priskategori. ”Det gælder rigtig gode knive til en god pris”, siger han.


I EGO-serien findes der udover knivene også en serie gryder og kasseroller, et stackable sæt og non-stick udgaver. Gryderne benyttes i øvrigt af det norske Kokkelandshold, der vandt OL-guld i februar.


Så når der står VM for kokke på programmet i Strassburg i 2022 er der ingen tvivl om, at Wilfa også til den tid vil være at finde i hænderne på et eller måske endda to af de nye verdensmestre.

Fotos: Claus Peuckert m.fl

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

11.10.2024Designbase.dk

Danskerne elsker impulskøb

11.10.2024Designbase.dk

Nyt produkt skal kunne erstatte læder i tekstilproduktionen

13.09.2024J.A Sundqvist AB

Sponseret

Gode redskaber til efteråret

11.09.2024F&H Group A/S

Sponseret

Her er gaven, der helt sikkert kommer i brug!

09.09.2024F&H Group A/S

Sponseret

HOLMs jubilæumsfejring med gevir og god smag

06.09.2024F&H Group A/S

Sponseret

FRA KØKKEN TIL KAFFEBORD MED BLOMSTERBERGS

02.09.2024Brix Design A/S

Sponseret

Den perfekte julegaveide: OXO Barware til velsmagende julevin og lækre nytårscocktails

30.08.2024Brix Design A/S

Sponseret

Julen er hygge med familie og venner og god mad

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023