Oplevelser, fællesskab og farver: No. 217 Interiør gør detailhandel levende
Hos No. 217 Interiør handler det ikke kun om produkter, men om mennesker, stemninger og oplevelser. Mette Nymann Hansen har skabt et univers, hvor kunderne føler sig hjemme – og hvor et bankende hjerte for detaljen, fællesskabet og glæden ved at skabe oplevelser driver butikken fremad. For Mette handler det nemlig ikke kun om salg men om mennesker.
Da Mette Nymann Hansen åbnede No. 217 Interiør var det med et klart ønske: Hun ville skabe en butik, hvor kunderne ikke bare kom for at købe noget – men for at opleve noget. Den ambition har hun holdt fast i lige siden. Foto: No. 217
Da Mette Nymann Hansen åbnede No. 217 Interiør for ti år siden, var det med et klart ønske: Hun ville skabe en butik, hvor kunderne ikke bare kom for at købe noget – men for at opleve noget. Den ambition har hun holdt fast i lige siden.
”Det tror jeg, blandt andet, er vores arrangementer,” siger hun med et smil. ”Før vi overhovedet åbnede, holdt vi vores første event. Tre leverandører kom og fortalte om deres produkter, og det blev startskuddet. Siden da er det bare gået slag i slag.”
I dag er events en fast og vigtig del af No. 217 Interiør’s DNA. Hvert år laver Mette et årshjul, hvor hun planlægger sine kundearrangementer – fra sociale middage og kreative workshops til hyggeaftener med smykker, hunde og håndværk.
”Jeg planlægger altid et halvt år frem,” fortæller hun. ”Vi hænger planerne op på opslagstavlen, og når en aftale er på plads, skriver jeg den på med sprittusch. Det er sådan en dejlig følelse – det føles levende.”
Et af de events, Mette er mest stolt af, var da den svenske indretningsarkitekt og stylist Marie Olsson Nylander i maj valgte at lancere sig bog Maries Rum ved et event i No. 217 Interiør. Foto: No. 217 Interiør
At besøge No. 217 Interiør er ikke en hurtig stop på vejen. Mange kunder bliver længe – for at kigge, snakke og lade sig inspirere. Her er plads til både kaffe, grin og gode historier.
”Jeg tror, kunderne kan mærke, at vi oprigtigt gerne vil dem,” siger Mette, der driver butikken sammen med sin mand Kim og sin datter Millemarie. ”Kunderne føler sig som en del af familien. Det betyder meget for os, og det skaber en tæt relation.”
Der bliver altid budt på kaffe i No. 217 Interiør Interiør, og Kim giver gerne en smagsprøve på en ny olie eller andet, mens kunderne snuser rundt. Og selv om de bare køber en lille ting, så bliver den pakket fint ind i silkepapir, så de får den gode oplevelse, når de pakker den ud igen derhjemme. ”Og vi er slet ikke bange for, at kunderne går i lang tid, får smagsprøver og kaffe, og går uden at købe noget, for vi ved, de kommer tilbage,” fastslår Mette.
Mange af kunderne er Mette og hendes datter Millemarie på fornavn med, for de følger butikkens liv tæt – både på sociale medier og i virkeligheden, og det er den slags relationer, der gør det hele værd,” fortæller Mette.
Fuldtegnede events og kø på ventelisten
Når No. 217 Interiør annoncerer et nyt arrangement, går det stærkt. Billetterne bliver revet væk – ofte på få timer.
”Forleden lavede vi et Stine A-event, hvor kunderne spillede bingo med smykker som præmier. Vi satte 30 billetter til salg en lørdag – og solgte 28 samme dag,” fortæller Mette.
Et andet eksempel er samarbejdet med Made by Mama: ”Vi har lavet alt fra pizza-workshops til social dining. Og selv om vi endte med at stå og bage pizza og dessertpizza i regnvejr var en kæmpe succes, for det handler om at skabe minder med kunderne og derigennem opstår de tætte relationer.”
Marie Olsson Nylander med Mette og Mettes mand Kim. Foto: No. 217 Interiør
Et af de events, Mette er mest stolt af, var da den kendte svenske indretningsarkitekt og stylist Marie Olsson Nylander i maj valgte at lancere sig bog Maries Rum ved et event i No. 217 Interiør i Valby.
Hun har også holdt et hunde-event, for at vise alle de spændende nye hundeting, der er i butikken, og hvor deltagerne kunne få tegnet deres hund. Forud for eventet var Kim en tur i parken med godbidder til hundene, hvor han fortalte om pop-up eventet og delte den avis ud, som No. 2017 Interiør laver 5-6 gange om året.
Mette understreger, at det aldrig er det samme arrangement to gange – heller ikke selv om leverandøren er den samme. ”Folk har hørt historien før, så næste gang laver vi noget nyt. Det skal være sjovt, både for dem og for os.”
Da butikken fejrede 10-års jubilæum, var det ikke nok for Mette at sætte et flag i vinduet.
”Jeg ville fejre det sammen med kunderne,” fortæller hun. ”Så vi inviterede til brunch-event med langbord gennem hele butikken. Folk købte billetter, jeg lavede maden, og vi spillede bingo. Jeg havde ringet rundt til leverandører, som sponsorerede præmier. Det blev så hyggeligt – og folk taler stadig om det.”
Den form for nærhed er kernen i alt, hvad Mette gør. Det handler om at mødes og dele noget ægte. ”Når folk kører langt for at komme – vi har kunder fra Jylland, der altid kommer forbi, når de er i København – så ved man, man har skabt noget særligt, og ikke mindst når de så siger, at det føles som at besøge nogen, man kender at komme i butikken.”
Personlighed på sociale medier
No. 217 Interiør har i dag over 27.000 følgere på Instagram – et tal, der er vokset eksplosivt siden corona.
”Under coronaen voksede vi helt vildt. Før havde vi 3.500 følgere,” fortæller Mette. ”Jeg svarer folk døgnet rundt – det er et stort arbejde, men jeg elsker det. For mig er det en forlængelse af butikken.”
Hun fortæller, at dialogen på sociale medier er tæt og personlig. ”Folk skriver, spørger, deler oplevelser. Jeg tror, de føler, de kender os. Og det gør en kæmpe forskel.”
Men selvom de digitale relationer fylder meget, er Mette fast besluttet på, at det vigtigste stadig sker i butikken. ”Vi vil langt hellere have kunderne ind i butikken end bare at sende en webordre. Det er i det fysiske rum, magien sker.”
Cloud 7-event. Foto: No. 217 Interiør
No. 217 Interiør har en webshop, men Mette ser den mest som katalog, og hun beskriver faktisk sig selv som ”ret analog.” ”Vi vil meget hellere give folk en oplevelse end at pakke varer i papkasser. Den bedste kunde er hende, der står her i butikken. Nummer to er dem, der henter sine ordre her – for så får vi en snak, og ofte køber de lidt ekstra. Nummer tre er dem, der bare får sendt en pakke. Det er fint, men det er upersonligt.”
Mette bruger bevidst sine markedsføringskroner på andet end online-annoncer. ”Jeg vil hellere bruge pengene på et event, hvor 30 engagerede kunder kommer ind og får en god oplevelse – og køber noget. Det er meget hyggeligere end at betale for annoncer på nettet.”
Et rum, der konstant forandrer sig
No. 217 Interiør’s butik er i sig selv en oplevelse. Her forandrer farver, temaer og udstillinger sig hele tiden.
”Vi har et særligt rum, som vi bruger til events og løbende udstillinger igennem året,” forklarer Mette. ”Det kan være juleudstillingen, eller når vi for eksempel har Humdakin som samarbejdspartner, fylder de hele rummet med deres produkter. Vi maler rummet om et par gange om året, så det passer til temaerne og årstiderne. Kunderne tror altid, der er sket en total forvandling – selvom det ofte bare er farven, der er ny. Og når de siger ’ej, har I fået helt nye varer?’ – så ved jeg, vi har gjort det rigtigt,” siger Mette med et smil.
Butikken er fyldt med varme toner og matte farver. ”Jeg kan ikke lide hvide vægge,” siger Mette. ”Der skal være liv og personlighed. Vi maler hele butikken om hvert andet år, og det giver energi.”
Sortimentet i No. 217 Interiør er håndplukket med stor omhu. Mette og Millemarie besøger messer i både Danmark, Stockholm og Paris for at finde nye brands.
”Vi køber kun varer, vi selv kunne have derhjemme,” siger hun. ”Det er vigtigt, at vi kan stå inde for alt. Og efterhånden kommer mange brands også til os – de vil gerne ind i butikken, fordi de kan mærke, vi har noget særligt.”
Hun fremhæver, at det er vigtigt at have noget for enhver smag. ”Mange tror, at alt her er dyrt, fordi vi pakker al emballage væk og stiller varerne frem, som var det hjemme hos os selv. Men vi har alt fra pakkelegsgaver til 25 kroner til dyre designvarer. Folk skal føle, de kan finde noget – uanset budget.”
En livsstilsbutik med hjertet med
No. 217 Interiør er i dag mere end en interiørbutik – det er en livsstilsbutik med både tøj, accessories og gaver.
”Vi har taget lidt tøj ind igen – fra Frau og La Rouge – og det passer godt ind,” siger Mette. ”Kunderne spørger efter det, og vi mærker, at de gerne vil prøve noget nyt.”
Hun driver butikken sammen med datteren Millemarie, som kender alle kunderne og husker både navne og historier. ”Vi supplerer hinanden perfekt,” siger Mette. ”Hun har styr på alt det praktiske, og hun er rigtig god til at skabe gode relationer til kunderne og lige få spurgt dem, om de følger vores nyhedsbreve med mere. Min styrke er det visuelle. Det fungerer bare.” For Mette er det altafgørende at bevare glæden i arbejdet. ”Vi arbejder seks dage om ugen – og gør man det, skal man ikke stå op og sige ’øv, jeg skal på arbejde’. Det skal være sjovt og meningsfuldt. Derfor gør vi tingene på vores måde.”
Made by Mama-event. Foto: No. 217 Interiør
Hun mærker optimismen i branchen igen. ”De sidste par år har været hårde, men nu går det fremad. Folk køber mere, ordrerne bliver større. Og vi ser, at kunderne gerne kører langt for at besøge os.”
Hendes råd til andre detailhandlere er klart: ”Pas din egen yogamåtte,” siger hun med et smil. ”Selvfølgelig skal man lade sig inspirere af andre, men lad være med at kopiere andre. Vær tro mod det, du er god til. Hvis man hele tiden kigger på, hvad de andre laver, mister man sig selv.”
Fremtiden for No. 217 Interiør
Når Mette kigger fremad, er der ingen planer om at skrue ned. Tværtimod. ”Vi fortsætter med at lave events – måske endda flere. I år har vi planlagt mindst ét stort event hver måned. Sidste år holdt vi åbent hver dag fra 1. oktober til 24. december og events hver torsdag i november og december. Det var lidt vildt,” siger hun og ler. ”I år spreder vi det lidt mere ud.”
For Mette handler det hele om at skabe noget, der føles ægte – både for kunderne og for hende selv.
”Jeg hader store centre,” siger hun. ”Alt stritter på mig dér. Jeg skal kunne dufte, smage og røre ved tingene. Jeg skal mærke stemningen. Det er det, jeg elsker ved at drive butik – at skabe et sted, hvor folk har lyst til at være.” Og det er præcis, hvad No. 217 Interiør er blevet: et sted, hvor man har lyst til at være – igen og igen.
Da No. 217 holdt Dog Walk-in var Rie Bidstrup fra Medusa Copenhagen i fuld gang med at tegne de fremmødte hunde. Foto: No. 217 Interiør
StineA-eventet var udsolgt. Foto: No. 217 Interiør
Cloud 7-event. Foto: No. 217 Interiør
StineA-event. Foto: No. 217 Interiør
