Peugeot revolutionerer brugen af salt

Det er ikke for ingenting, man taler om livets salt, for salt er essentielt for mennesket. Men vi skal ikke have for meget af det. Derfor har Peugeot skabt en dobbelt-revolution: Et saltkværnværk i Zirkonia der er hårdere end stål, og som kan kværne pudder-salt, der gør, at vi skal bruge mindre salt for at få samme smag. Det fik jeg syn for på en fantastisk tur til Peugeots fabrik i Frankrig.

Maestro Sel. Foto: Peugeot

Salt har gennem historien været mere end blot et krydderi. Det har været et symbol på magt, et betalingsmiddel for romerske soldater og en vare så eftertragtet, at den blev smuglet for at undgå skatter. Det har konserveret mad i saltkar, været en medicinsk ingrediens på apoteker og gennem industrialiseringen fundet vej ind i alt fra glas til plastik. I dag bruger selv Peugeot-biler op til 20 kg salt i deres produktion pr. bil! 

Peugeot Saveurs har en lang tradition for at fremstille salt- og peberkværne i verdensklasse. Nu har de genopfundet måden, vi kværner alt på, med deres nyeste innovation: Zirlion-saltkværnen, der blev præsenteret ved et fantastisk arrangement i hjertet af Frankrig – i Jura-regionen, hvor Peugeot Saveurs har haft sin produktion siden 1840, og hvor fabrikken, hvor de velkendte Peugeot kværne fremstilles, stadig ligger. Allerede ved ankomsten fornemmer man, at Peugeot emmer af både arv og en passion, der går i igen fra generation til generation. Den store fabriksbygning oser af historie, men samtidig også af innovation og modernitet.

Adm. direktør i Peugeot Saveurs CEO Sébastien Zott, er en mand med en dyb forståelse for sit håndværk og en brændende passion for kvalitet og innovation. Foto: Pia Finne

Vi bliver budt velkommen af administrerende direktør i Peugeot Saveurs CEO Sébastien Zott, en mand med en dyb forståelse for sit håndværk og en brændende passion for kvalitet og innovation. Han fører os gennem fabrikken, hvor vi får indblik i den nøje produktionsproces, hvor højteknologiske maskiner arbejder side om side med erfarne håndværkere for Peugeot har altid kombineret tradition med innovation, og det ses tydeligt her.

"Hos Peugeot skaber vi produkter, der holder evigt. Det er en del af vores DNA," siger Sébastien Zott, mens han viser os de mange forskellige trin i fremstillingen af kværne. "Vi bruger kun de bedste materialer og tester konstant nye teknologier for at sikre, at vores produkter lever op til de højeste standarder."

Med på turen var også den adm. Direktør Peugeot i Skandinavien, Brian Ilm, og han er helt enig.

”Peugeot handler i den grad om historie og brandværdier. Vi sælger ikke produkter, der skal sælges på pris, men på kvalitet, og vi er meget andet og mere end de peberkværne, vi er mest kendt for på markedet. I år overtog vi selv distributionen i Norge og Danmark, og med det, åbner der sig masser af spændende muligheder for at videreudvikle brandet.”

Adm. Direktør Peugeot i Skandinavien, Brian Ilm, i showroomet i København. Foto: Pia Finne

I forhold til forhandlerne på det skandinaviske marked, fortæller Brian Ilm, at strategien er at samarbejde med ”preferred partners”, der vil være med til at udvikle brandet. ”Vi vil gerne samarbejde med detailbutikker og kædekontorer hvor de kan stille krav til os, og vi kan stille krav til dem. For de skal forstå brandet, forstå det håndværk, der ligger bag produkterne og formidle det budskab til forbrugerne,” lyder det fra Brian Ilm.

Zirlion: Den ultimative saltkværn

Med den nye Zirlion-saltkværn, der spillede hovedrollen på turen til det franske, har Peugeot endnu engang sat standarden for, hvordan vi oplever salt. Kværnen er skabt af Zirkonia et ultrahårdt materiale, der normalt bruges i sundhedsindustrien til proteser, dentalimplantater og til smykker.

"Vi ville skabe den bedste saltmekanisme i verden, og Zirkonia gav os muligheden for at designe et kværnværk der er hårdere end stål," forklarer Sébastien Zott. Han viser os de mange prototyper og de talrige tests, der har ført til den endelige version af Zirlion.

Kværnen er skabt af Zirkonia, der er et ultrahårdt materiale, som som gør det muligt at kværne puddersalt. Foto: Peugeot Saveurs

Materialets ekstreme hårdhed betyder, at kværnen kan male salt fra en grov, knasende tekstur helt ned til en fin, pudret konsistens, som Peugeot nu som de første præsenterer på markedet.

”Vi opfordrede forhandlere verden over til at melde tilbage med, hvilken type salt, den nye kværn skulle kunne kværne, og alle typerne af salt er blevet testet,” lyder det.

Design, passion og innovation

Peugeot er kendt for sit tidløse design og Sébastien lover, at inden for et år vil alle Peugeots kværne, kværne salt med Zirlion værneværket. Og Peugeot lover livstidsgaranti på mekanismen.

"Vi skaber produkter til passionerede mennesker, der elsker mad," siger Sébastien. "Og hvert krydderi fortjener det bedste værktøj. Salt er et essentielt element i vores madlavning, og med Zirlion kan vi sikre, at forbrugeren får den bedste smagsoplevelse med minimal indsats."

Salt er essentielt i madlavningen. Det viste Michaelinkokken Romuald Fassenet fra Mon Joly, ved at skabe en udsøgt middag. Foto: Pia Finne

Om årsagen til, at man har gjort en stor indsats for at opnå den fine, pudrede salt, fortæller Brian Ilm, at salt er essentielt for sundheden, men at det er også vigtigt at bruge det rigtigt. WHO anbefaler under 5 gram salt om dagen, men i de industrialiserede lande indtager vi typisk mellem 8 og 12 gram. Derfor er det vigtigt, at få mest mulig smag med mindst muligt saltforbrug. ”Derfor har vi med Zirlion kværnværket introduceret puddersalt; der som navnet antyder er kværnet så fint, at det nærmest er pudder. Det giver mere saltsmag med mindre forbrug”, forklarer Brian Ilm supplerer med at slå fast, at interessen for Peugeots nye Zirlion saltkværn allerede nu er stor på det skandinaviske marked, og at tanken om ”puddersalt” er blevet taget godt imod af detailhandlen såvel som forbrugerne.

Peugeot og fremtiden

Peugeot producerer årligt 2,2 millioner salt- og peberkværne og arbejder konstant på at forbedre deres produktion. "Vi genanvender og recirkulerer så mange restmaterialer, som muligt og f.eks. er al vores maling uden kemikalier," fortæller Sébastien, mens vi går gennem fabrikken. Og man har netop investeret fem millioner euro i et nyt maleanlæg, der reducerer brugen af opløsningsmidler.

I løbet af den kommende tid vil det nye kværneværk være at finde i alle Peugeots saltkværne. Foto: Peugeot Saveurs

Men Peugeot stopper ikke her. Med en ambition om at være verdensledende inden for kværnemekanismer fortsætter de deres forskning og udvikling. "Vi arbejder allerede på den næste store innovation, som vil revolutionere måden, vi bruger krydderier på," afslører Sébastien Zott med et smil.

Selvom Peugeot i dag for mange er synonymt med biler, begyndte det hele med kværne, og familien Peugeot er stadig dybt involveret i virksomheden. "Vi bygger videre på 210 års innovation," slutter Sébastien Zott in tur på Peugeot-fabrikken.

Brian Ilm tager over og forklarer videre, at ud over kværne står Peugeot også bag såvel en omfattende serie af vintilbehør og en serie keramik, der som kværnene produceres i Frankrig; i Normadiet, hvor man er eksperter på det område.

Med det store sortiment, fortæller Brian Ilm, at hans mission i Skandinavien er, at udbygge kendskabet og fortælle om Peugeots historie, brandunivers og værdier.

Og besøger man Peugeots skandinaviske showroom, kan man netop opleve det brede sortiment, og samtidig kan man se det store udvalg af farver, de smukke peberkværne findes i.

”Farver er faktisk begyndt at fylde rigtig meget i de skandinaviske forbrugeres køkkener,” forklarer Brian Ilm. ”Det er ikke længere kun de sorte og brune udgaver, vi sælger, men både gule, røde, orange, blå og grønne, og samtidig vil forbrugerne i dag også i højere grad gerne betale for at få den gode kvalitet.”

Han fortæller også, at filosofien bag alle Peugeots produkter er, at man skal bidrage med noget nyt. ”Om det er farver i køkkenet på både kværne og keramik, om det er velfungerende vinværktøjer eller det helt nye Zirlion saltkværneværk og puddersaltet, så udvikler vi både virksomheden, kollektionerne, produkterne og med det også samarbejdet med vores kunder”, slutter Brian Ilm.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Fra besøget på Peugeot Saveurs fabrikken. Foto: Pia Finne

Fra besøget på Peugeot Saveurs fabrikken. Foto: Pia Finne

Fra besøget på Peugeot Saveurs fabrikken. Foto: Pia Finne

Det nye puddersalt. Foto: Pia Finne

Alm. saltflager. Foto: Pia Finne

Relateret indhold

10.06.2025Designbase.dk

Peugeot revolutionerer brugen af salt

26.05.2025Designbase.dk

Le Creuset fylder 100 år

13.05.2025J.A Sundqvist AB

Sponseret

Gavetips til sommerens fester

05.05.2025F&H Group A/S

Sponseret

Køkkenets små detaljer, der gør en stor forskel

01.05.2025Designbase.dk

Generationernes køkkentrends

30.04.2025F&H Group A/S

Sponseret

Smukt og tidløst – i genanvendt bomuld

22.04.2025F&H Group A/S

Sponseret

Farverig sommer med Rosti

11.04.2025FunNordic ApS

Sponseret

PFAS-frit køkkenudstyr: GreenPan styrker relationen til de kritiske danske forbrugere

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023