Vær i nu’et!
Zone har skabt en ny spa-serie INU, der giver detailbranchen en god mulighed for at komme ind i et nyt segment.
”Vi lever i en tid, hvor vi bevæger os fra materialismen mod det mere enkle, autentiske og individuelle. Global opvarmning og et ændret politisk klima har intensiveret vores bevidsthed om etik og miljø, og vi stiller derfor endnu højere krav til produkters etiske og miljømæssige egenskaber. Det har vi lyttet til i udviklingen af INU”, siger Michael Bruun, design- og brandmanager hos Zone, og dermed tager Zone også skridtet ind i spa-segmentet, hvor sæber, duftlys, yogamåtter og roomsprays giver selskab til de mere hardcore produkter som toiletbørster, sæbedispensere, vasketøjskurve og tandbørstekrus.
”Selve navnet INU er en kreativ omskrivning af udtrykket ”At være i nuet”, forklarer Michael Bruun: ”Vores grundide var, at man ofte føler sig mere afslappet og lader bedre op, hvis man opholder sig i naturen eller befinder sig på et spa-hotel. Så vores mål har været at trække følelserne derfra og hjem i det private bademiljø samt boligen i øvrigt, og derfor indgår der også boliginteriørprodukter i INU”.
Michael Bruun fortsætter med at forklare ”Med vores erfaringer og design DNA fra vores øvrige badserier ser vi INU som en naturlig forlængelse af vores kollektionsudvidelse, og da vi allerede er bredt globalt repræsenteret hos forhandlere over hele Europa, ser vi frem til at se INU vokse som et subbrand under Zone Denmark. Hele vores koncepthistorie vil afspejle det fremadrettet - uden at vi går på kompromis med den kommercielle idé og det voksende behov for nærhed og ro, som vi alle søger. Så hvis vi sammen skubber lidt til den megatrend, er vi på rette vej”.
Til at præsentere INU i butikkerne er der udviklet indretningsmoduler, der skaber den rette rolige stemning omkring INU. Materialerne er nordiske træsorter og INU signaturfarvet metal, så forbrugerne rammes på følelserne helt fra første møde i butikken.
Jeg gør mig umage
Serien er skabt i et tæt samarbejde med designeren Tilde Nygaard.
”Jeg kan ikke li’ udtrykket perfektion, men jeg gør mig altid umage. Det er det mindste, man kan gøre”, fortæller Tilde.
Tilde Nygaard er meget opmærksom på detaljer, for slet ikke at tale om farver.
”Jeg tænker farver hele tiden og ser farvekombinationer overalt. Det er en del af min måde at opleve verden på, som jeg bruger i mit arbejde. Og når produkter er enkle i deres udtryk, spiller detaljer og farver en enorm rolle”.
Som en afgørende fase i udviklingen afprøver Tilde altid prototyper i sit eget hjem. Det giver mulighed for at få de sidste detaljer på plads, inden designet overgår til produktion. Det gør hjemmet til en naturlig del af hendes arbejdsplads. ”Jeg skal mærke tingene, inden jeg ’slipper dem løs’. Kvalitet og funktion skal selvfølgelig være i orden, men hvis de samtidig appellerer til sanserne og rammer noget i dig – så bliver du mere knyttet til produktet. Min største ambition er at designe produkter med lang levetid, som bliver en funktionel og æstetisk del af andres hjem og hverdag. Lykkes det, er mit arbejde gjort”, konkluderer Tilde.
Alle INU’s produkter er selvfølgelig fremstillet i et organisk design og af rene, miljøvenlige materialer og råvarer, der understreger konceptets pagt med naturen, ligesom emballagerne også er skabt med tanke på bæredygtighed.