Vi er kreativt anarkistiske

”Kreativiteten må gerne løbe af med os, for det er sådan, vi udvikler os. Men vi er også kommercielle!”. Det fortæller Britt Goodall og Christina Thorbøll, der sammen står bag Oi Soi Oi. De to er super passionerede, og der er ikke ét produkt i kollektionen, de ikke selv vil have stående derhjemme.

Fra Oi Soi Oi’s julekollektion 2018..

”Da vi startede virksomheden for 11 år siden, var vi uskolede. Som humlebien, der ikke rigtig ved, hvorfor den kan flyve. Men vi var og er drevet af passionen for de smukke vietnamesiske ting, som vi iklædte skandinavisk design”. Det fortæller Britt Goodall og Christina Thorbøll, der sammen står bag Oi Soi Oi, som i øvrigt betyder ”hold da op!” på vietnamesisk.

Oi Soi Oi designer og producerer brugskunst og møbler, og ideen er at kombinere det bedste fra to verdener. Det enkle, rene skandinaviske og det eksotiske, farverige asiatiske, og dermed skabe et personligt og interessant udtryk.

”I begyndelsen begik vi mange fejl, netop fordi vi var helt nye i branchen, men vi var heller ikke begrænsede af at vide, hvad man kan og ikke kan. Så verden lå åben for os, og vi turde kaste os ud i den. Samtidig var vi også dødheldige. Men held kommer ofte med passion, og vi havde passionen for produkterne, for virksomheden og for hinanden”, fortæller Britt og Christina.
Vi sidder på den skønneste gård i Nordsjælland, hvor de to har deres kontor og lager. Heldigvis er de begge to til stede denne formiddag, for Britt bor i Vietnam, hvor hun og hendes team er ansvarlige for design og produktion, mens Christina opererer under de lidt køligere himmelstrøg herhjemme i Danmark.

”Det er en rigtig fin kombination” siger de.
Christina kommer fra en konsulentvirksomhed, hvor hun arbejdede med ”fast moving comsumer goods”, og hun er superglad for at arbejde med rigtige varer frem for strategi. Da de to mødte hinanden, fordi Christinas forældre boede i Hanoi, var Britt allerede gået i gang med at finde produkter, der kunne eksporteres til Danmark.

”Vi mødte hinanden og fandt ud af, at vi harmonerede rigtig fint med hinanden. Vi oprettede et firma, og så begyndte vi ellers at lære om alt fra containerhyre til importtilladelser. Det har i høj grad været ”learning by doing”, vi har lært af vores fejl, og frem for alt har vi turdet begå fejl. Vi har oplevet masser af succes og det modsatte, men frem for alt har vi været gode til at tackle tingene sammen”, lyder det fra de to kvinder.

Oi Soi Oi’s kendt skåle. .

Lille sexet firma
”Vi har bevidst valgt at være et lille ”sexet” firma, i stedet for en stor virksomhed. Det betyder nemlig, at vi kan drive vores firma, som vi vil. Vi vil ikke gå på kompromis, og vi vil ikke sælge køb-og-smid-væk produkter. Vores varer har en historie. Og selv om alt i dag helst skal have en historie, kan vi faktisk tillade os at ”claime” det, for vores varer er fremstillet på små værksteder af lokale håndværkere”, fortæller Britt, der med sin lokale tilstedeværelse kan sikre kvalitet og ordentlige produktionsforhold.

”Vi arbejder med forskellige leverandører i Vietnam, men vores hovedleverandører er fortsat dem, vi startede ud med for 11 år siden. Vi har et gensidigt godt samarbejde. Eksempelvis er den virksomhed, der fremstiller vores juleting, vokset i takt med vores vækst. På et tidspunkt gav vi dem et rentefrit lån, der gjorde, at de kunne bygge nye faciliteter, så de logistisk kunne rumme mere. Nu sker tilbagebetalingen, når de producerer for os, og det er faktisk typisk for den måde, vi tænker. Vi ser tingenes helhed”, forklarer Britt og Christina.

Oi Soi Oi er bygget på personlige relationer i forhold til såvel leverandører som kunder, og samarbejdspartnerne i Vietnam er nu vant til ”de skøre damer, der godt kan lide at lege”.
På forhandlersiden arbejder Oi Soi Oi med mindre specialbutikker, museumsbutikker og designbutikker. Typisk gælder det butikker med en profil og et personligt udtryk. ”Butikker, der gerne vil have noget, som alle andre ikke har”, beskriver Christina og Britt, og uddyber: ”Vi vil gerne samarbejde med butikker, der gør noget ud af fortælle, at en lakskrin til 600 kr. faktisk har taget 45 dage at fremstille”.

Christina og Britt fortæller også, at de i begyndelsen gjorde meget for at fortælle historierne bag produkterne. ”I dag har både forhandlerne og kunderne en naturlig interesse i det, og de spørger selv ind. Der er jo ikke mange, der kan påstå, at de har brug for en ny pude. Derfor er historien bag vores produkter også en måde at retfærdiggøre forbruget på”, siger de to med et smil.

Thuy er en solstrålehistorie
En anden solstrålehistorie, Britt og Christina fortæller, er om Thuy, som Britt lærte at kende for mange år siden, hvor hun solgte lakting, som hun købte og tog med hjem til Danmark. I dag arbejder Thuy med Excel, hun har lært engelsk, og hun styrer kvalitetskontrollen for Oi Soi Oi.

At der er mennesker på stedet, når man producerer i Vietnam, mener de to, er meget vigtigt.
”Er der noget galt med produktionen, kan vi være på stedet inden for ganske kort tid. Og vi kan hele tiden holde øje med, at tingene sker, som vi gerne vil have”, fortæller Christina og Britt, der har formået at forene det kommercielle med at de samtidig er vilde med det, de laver.
”Det går hånd i hånd for os. Vi er drevet af at være dybt passionerede, og af at tingene samtidig er super sjove”.

Oi Soi Oi laver to årlige kollektioner. Britt designer en del af varerne, og de komplementeres af gamle håndlavede ting, de finder.

”Vi skal adskille os fra de store i branchen. Vi gør det, vi er gode til, og det gør vi både til os selv og til private label, bl.a. til A.C. Perch’s Thehandel, hvor vi leverer lakæsker og bakker, ligesom vi leverer smukke urner i genbrugsmaterialer til en bedemand i Jylland. Så der er stor diversitet i det, vi laver”, fortæller de to smilende.

Fra Oi Soi Oi’s julekollektion 2018..

Julen er rigtig stor
Design i lak og bambus er sammen med julen omdrejningspunktet for Oi Soi Oi’s kollektion, der rummer andre ting, men ting, der komplementerer kerneprodukterne.

”Vi holder fast i det, vi er gode til, og samtidig udvikler vi os. Men vi laver ikke noget, vi ikke selv godt kan lide, og vores parameter er klart: Vil jeg have den der hjemme?”.

Og de to fortæller, at det i forhold til smidighed er en kæmpe fordel at være en lille virksomhed. Vi kan finde på et nyt design lige op til en messe, få den fremstillet og præsentere den. Det betyder også, at kunderne kommer med en forventning om ”hvad mon de nu har fundet på?”

De kalder sig selv kreativt anarkistiske, og de tillader gerne sig selv at lade kreativiteten løbe af med dem. ”Nogle gange bliver det perfekt, andre gange er det kun os selv, der kan se ideen. Men så er det det”, siger de med et smil, ”for vi gider ikke struktur for strukturens skyld. Vi skal have det skægt, og vi skal have frihed til at vise kreativitet og personlighed. Men vi er også kommercielle”.

-PF

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

24.04.2024Designbase.dk

Farvetrends i 2025 handler om harmoni

23.04.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Opdag fordelene ved firkantede potter

23.04.2024Designbase.dk

Imerco har momentum og skaber vækst

23.04.2024Designbase.dk

Ni designvirksomheder kæmper om den norske branches vigtigste priser

22.04.2024Designbase.dk

Nordstil siger et bæredygtigt tak til regionen

22.04.2024Designbase.dk

Heimtextil samarbejder med Patricia Urquiola i 2025

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023