Vi har været på en vild rejse

Da Ronni Gol for 25 år siden etablerede LIGHT-POINT havde han ingen forestilling om, at virksomheden i dag ville være nået dertil, hvor den er. For to år siden ansatte Ronni en designchef, man eksporterer belysning til 20 lande, og har en ambition om konstant nytænkning og videreudvikling.

For at fejre 25-års-jubilæet har LIGHT-POINT lanceret en kollektion udført i roseguld, som kontrast til deres ellers stilrene DNA: ”Vi ønskede at lancere en kollektion i en helt ny farve, og dermed tilføje en ny dimension til vores univers”, lyder det..

”Jeg har en ambition om, at vi hele tiden skal kunne overgå os selv. Hele tiden at gøre tingene lidt bedre, udvikle lidt mere og være lidt mere innovative”. Det siger LIGHT-POINT's CEO Ronni Gol, der i år kan fejre, at det er 25 år siden, han greb muligheden for at skabe et produkt helt fra bunden, og dermed skubbe til grænserne for, hvad belysning er. ”Vi skal ikke kun tænke på form og funktion, men i stedet også tage højde for, hvordan vores produkter kan tilføre noget ekstra til et miljø – hvad enten det er indendørs eller udendørs”, siger han.
Ronni er vokset op med iværksættergenet i blodet, og samtidig brænder han for handel. I begyndelsen var LIGHT-POINT distributør af lamper fra blandet andet Italien. Men utilfredsstillende kvalitet og produkter, der ikke levede op til virksomhedens krav, gjorde at Ronni valgte i stedet at udvikle produkterne selv. Både for at sikre bedre kvalitet, men også for at kunne tage styring på designet af produkterne.


Siden starten for 25 år siden, er der sket en del. I 2019 ansatte Ronni den britiske designer Nital Patel til at lede designafdelingen i en international retning, og inden for de seneste to år, har LIGHT-POINT vundet hele fire Red Dot Awards for deres designs. Forleden modtog man hele to IF Awards, ligesom man har vundet Børsens Gazelle-pris i perioden 2016-2018.


”Vi har været på en vild rejse med kvaliteten som drivkraft, for vi vil ikke være en del af en flok, vi vil gå forrest. Vi ser på elektronikken, IoT-styring og smartstyring og vi føler, vi har noget at tilbyde markedet”.
Det er vigtigt for Ronni, at LIGHT-POINT's produkter kan bruges såvel i private hjem som i erhvervsindretninger, men udgangspunktet er industrielt design. ”Vi innoverer til erhvervslivet, og så skaber vi en hjemmeversion”.
I dag har LIGHT-POINT over 20 agenter i Europa, og man står selv for salget i Skandinavien. Der findes forhandlere i hele Danmark, fra Illums Bolighus og Johannes Fog, til Lysmesteren, Lyspunkt- og Elsalg-kæderne, møbelhuse, designbutikker og køkkenbutikker.  ”Vores forhandlere er specialvarehandlen, for det er vigtigt for os, at forbrugerne kan få den rigtige rådgivning”.

Vi vil overraske markedet
Ronnis mål er hele tiden at overraske markedet med nye designs i nye fortolkninger. Det er så at sige ikke nok med en ny farve. Der skal mere til. ”Vi stiller krav til os selv, som forbrugerne stiller krav til leverandørerne”.
Han beskriver selv designet som industrielt med et rent udtryk. Det, der kendetegner dansk design, kendetegner også LIGHT-POINT. ”Det er også der, min egen smag ligger; i det rene, simple, lækre og enkle”.
For et par år siden valgte Ronni at ansætte designeren Nital Patel til at lede designafdelingen. ”Jeg er ikke designer, så jeg havde brug for en stærk profil, der kunne fintune kollektionen og tage brandet til det næste niveau. Siden Nital kom til, har LIGHT-POINT vundet hele fire Red Dot Design Awards og to IF Awards, og selvom Ronni ikke tidligere brugte krudt på priser, ser han det som en anerkendelse af, at brandet er et af de stærkeste i branchen, og det bruger han i markedsføringen.


”Hr. og fru Jensen er nok lidt ligeglade, men på de tysksprogede markeder betyder det noget. Her kigger man lidt ekstra, når et produkt har fået en anerkendelse, og på contractmarkedet betyder det også noget, og så giver det ikke mindst et smil på læben”, lyder det fra Ronni, og Nital tilføjer:

”Red Dot Design og IF Design Award er en validering og anerkendelse af vores internationale designkvalitet, og vi er naturligvis ydmyge over allerede at have modtaget seks priser i løbet af to år. Priserne er også en anerkendelse af, at designet er unikt og ”one of a kind” i segmentet, og jeg tror på, at anerkendelsen indgår i købernes beslutningsproces”.

Hvor man i Danmark har rigtig godt fat i markedet, er LIGHT-POINT i udlandet det, Ronni selv kalder en ”lille fisk”. ”Men vi kan mærke, vi får bedre og bedre fat i specielt de tysktalende lande, men også i Italien og Frankrig. Næst står Australien, Asien og USA på programmet, men Ronni erkender også, at det bliver en stor mundfuld.


”Men skal vi have succes, skal vi ikke gå på kompromis med kvaliteten. Vi skal hele tiden præstere bedre, og vi skal bruge materialer og komponenter, der holder”. For at understrege det, gives der i øvrigt syv års garanti på produkterne.
Nital Patel beskriver som Ronni stilen som et rent, ultramoderne design.
“Vores design-DNA er en fusion af det danske design, der er en konstant inspirationskilde, når det gælder håndværk, æstetik, farver og materialer, og det internationale design, der byder på lineære indtryk af vægtløshed og brugen af glas og stål”. Og han slår fast, at den kendetegnende ultramoderne stil vil fortsætte med at folde sig ud over de kommende år in-house og i form af strategiske designsamarbejder med eksterne designere.


Vi har aldrig haft det bedre 
LIGHT-POINT har som alle andre været mærket af coronakrisen. ”I marts 2020 gik vi 30-35 procent tilbage, men så vendte det heldigvis, og vi så en eksplosiv efterspørgsel på produkterne, og det fortsatte året ud. Da alt lukkede ned i januar og februar, satte det naturligvis også pres på os. Men vi har ramt langt over vores budget, og det er vi glade for. Vi er nået flot i mål”, fastslår Ronni.
Han ser stort potentiale for nytænkning i tiden, der kommer. ”Der kommer nok ikke til at ske så meget på lyskilderne fremadrettet, men der er mange andre muligheder. Produkterne kan blive mindre, udformes anderledes, der kan ske noget med designet og funktionaliteten. Det handler om hele tiden at udfordre både materialer og farver, og vi er slet ikke løbet tør endnu”.
20-års jubilæumsserien var en serie i guld, så ganske passende er 25-års jubilæumsserien udført i rosegold – en dyb, mørk næsten kobberagtig nuance, og Ronni lover, at der fremadrettet vil være flere farver i kollektionen.

Flagskibsbutik i international kaliber
Mange kender LIGHT-POINT fra deres flagskibsbutik, der er placeret på Gothersgade i indre København. Det ikoniske showroom har i mange år været en destination for internationale lampedesigns og er blevet en fast del af gadebilledet.
I 2019 gennemgik flagskibsbutikken en gennemgribende renovering, hvor LIGHT-POINT indførte et nyt, internationalt udtryk og samtidigt udvidede showroomet med yderligere 400 kvadratmeter.


I dag tæller virksomhedens showroom 800 kvadratmeter i hjertet af København. Her fusioneres dansk design med international innovation, og udstillingen skifter løbende for konstant at kunne inspirere besøgende.

Relateret indhold

05.03.2024Designbase.dk

Har du styr på forbrugernes fortrydelsesret?

05.03.2024Designbase.dk

Handelserhvervet har stor betydning for dansk økonomi

29.02.2024Designbase.dk

Eksperimenterende glaskunst

28.02.2024Designbase.dk

Positivt boost på Light+Building

27.02.2024Designbase.dk

Pris for fremragende designinnovation

21.02.2024Designbase.dk

Masser af farveinspiration

19.02.2024Designbase.dk

IKEA uniformer genanvendes i ny tekstilkollektion

13.02.2024Designbase.dk

Råt og bæredygtigt design

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023