Ambiente med fokus på bæredygtigheden

Ambiente lancerer nu en Ethical Style-guide, hvor de besøgende kan se hvilke leverandører, der producerer bæredygtigt. Samtidig er bæredygtigheden en stor del af trenden 2016, lyder det.

Artisanal gardening: autentisk og original.

Når Ambiente slår dørene op i Frankfurt fra 12.-16. februar 2016 sker det med 4.814 udstillere fra 95 lande, der fordeler sig på 328 kvadratmeter. Fra Danmark kommer hele 92 udstillere, og man forventer ikke færre end knap 2.000 danske besøgende. Det fortæller Nicolette Naumann, Vice President Ambiente/Tendence hos Messe Frankfurt.

Hun fortæller endvidere, at top 10 listen over besøgende fra lande uden for Tyskland tæller Italien, Frankrig, Holland, England, Spanien, Schweiz, Kina, Tyrkiet og Polen.

Det store messeareal er opdelt i Dining, Living og Giving. Hertil kommer et areal, der er dedikeret contract markedet og endnu et område, hvor sourcing er overskriften, og dermed er Ambiente verdens største messe inden for forbrugsvarer.

”Blandt de områder, der er meget søgte, er vores Talents-område, hvor man som indkøber og virksomhed, der leder efter nye produkter, kan se nye ideer og nyt design skabt af unge up-and-coming designers”, lyder det fra Nicolette Naumann, der kalder det en startplatform for elever fra designskolerne, unge designere og designstudios fra en række forskellige lande.

Helt nyt er Ethical Style.

”Markedet efterspørger bæredygtige produkter, der er fremstillet med respekt for såvel miljø som mennesker. På de seneste messer har vi forsøgt at skabe en ”Ethical style”-messe i messen, men denne gang har vi vendt det lidt på hovedet. For de virksomheder, der i dag producerer bæredygtige produkter, behøver ikke udelukkende at henvende sig til detailhandlere, der går efter det bæredygtige. Derfor anbringer vi fremadrettet virksomhederne i de områder, de hører til; Giving, Living eller Dining. Samtidig udgiver vi en speciel Ethical Style-guide, så indkøberne ved præcis, hvor de kan finde de virksomheder, der producerer bæredygtigt”, forklarer Nicolette Naumann.

Hendes holdning er, at bæredygtighed ikke er en niche, og at bæredygtige producenter også har behov for den brede markedstilgang, og hun slår endvidere fast, at FairTrade bliver den største kategori inden for Ethical Style.

Italien bliver partnerland

Italien bliver denne gang Ambientes partnerland, og designeren Paola Navone, der har arbejdet med virksomheder som Alessi, Egizia og Natuzzi står bag den udstilling, der skabes på messen, af italiensk design.

Trenden 2016

I Ambiente trenden 2016 er overskriften ”preserve and develop” – bevare og udvikle. Det handler om at eksperimentere, om det futuristiske, det reducerede og det originale, og trenderne spænder bredt.  På vanlig vis arbejdes med fire temaer: “artisanal gardening”, “futuristic couture”, “functional simplicity” og “composing freedom”. Trenden er skabt af trendbureauet stilbüro bora.herke.palmisano, og er inspireret af de seneste retninger indenfor design, kunst, mode og arkitektur.

“Specielt populære er de produkter, der er produceret på miljømæssig og social ansvarlig vis. I kombination med de muligheder, de moderne materialer såvel som produktionen og processen giver, opstår der løsninger, der er ekstremt succesfulde, kreative og intelligente”, siger Annetta Palmisano.

Artisanal gardening: autentisk og original

Inspiration fra haven: med sensommerens varme nuancer og originale materialer bringer denne trend naturen ind i boligen. Grænserne mellem inden døre og uden døre opløses, og der skabes en afslappet atmosfære i boligen med en atmosfære, der er inspireret af hippietraditionen og folkloren. En palet af stærke farver ses i samspil med naturlige materialer som ler og keramik, træ, bambus, hør, uld og denim, velour og læder.

Traditionelle processer som fletning, brodering, udskæring og emaljering sætter alle sammen materialerne ind i naturlige kontekster. Til at støtte op om trenden ses vaser, quilte og puder, der er dekoreret med kraftige blomstermotiver – enten tone-i-tone eller i mere livlige farver.

Macramé, patchwork og applikationer får et skønt comeback. Vintage produkter og fantasifulde fund fuldender designharmonien i boligens rum.

Futuristic couture: strålende æstetik

Kombinationen af innovative produktionsteknologier som termoplastiske processer og traditionelle produktionsmetoder åbner op for nye muligheder, og gør det muligt at forvandle plastik, rhinstene, metal og neopren til dekorative og genanvendelige produkter. Sofistikerede molekylære mønstre, skygger og delikate filigran-teksturer skaber features, der overrasker os og giver en stemning af science fiction med en underlig og ukendt æstetik i forhold til tilbehør til hjemmet – bl.a. inden for glas, lamper og smykker. Takket være tekniske udviklinger som 3D-print bliver grænserne, for hvad der er muligt, rykket, og derved kan man skabe et væld af nye, skræddersyede løsninger.

Nuancer af lys grøn og blå, nikkel og pink møder de mere strålende elementer, og der leges med det kunstige og det ”fake”.

Functional simplicity: det skal være helt korrekt

Lige på, enkelt og af høj kvalitet. – med en helt ny monokrom farvepalet i hvide og grå toner koncentrerer denne trend sig om at maksimere funktionaliteten i produkterne.

Reduceret design flytter fokus hen på det smukke håndværk og er inspireret af sammensætningen af materialer i såvel sportens som i arkitekturens verden. Brugen af glas, rustfrit stål, marmor, beton og gummi i produktionen understreger mangfoldigheden af produkter og giver dem et sporty og afslappet unisex look. Takket være de rene linjer, geometriske basis former, net materialer og mikrostrukturer udstråler disse produkter en æstetik, der er domineret af symmetrien. Denne form for højkalibreret minimalisme møder således de meste stringente betingelser, og dermed skabes klassikerne af i morgen.

Composing freedom: ukonventionelt uden hæmninger

Stærke, mættede farver og et klart farvemiks i produktdesignet er, hvad der definerer denne trend, som bare ikke vil passe ind i nogen kasse. Kontrastende former bringes sammen for at skabe vilde kombinationer med en super individuel fornemmelse. En række forskellige tekstiler; kunstige dyreskind, højpolerede metaller og spraymalede visuelle effekter kombineres med prægede, reptile tegninger, dyreprint og blødt definerede jacquards. Glæden ved at eksperimentere og kombinere skaber et designspektrum, der er fyldt med kontraster – uden frygt for at overskride nogen grænser eller nogen speciel stil. Resultatet er et farverigt kaos, skabt med brandede produkter og no-name favoritter, der linkes sammen af én speciel ting: den originale, ubekymrede tilgang.

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023