Black Friday satte rekord
Tal fra Mobile Pay og meldingerne fra butikkerne dokumenterer, at Black Friday er nettets største handelsdag med en omsætning på over 750 mio. kr.
”Black Friday 2019 er uden tvivl e-handlens største handelsdag nogensinde, da kunderne samlet brugte mindst 750 mio. kr. på nettet. Den blev også en markering af mobilens massive fremfærd, ikke mindst på betalinger. MobilePay står for næsten halvdelen af netbetalingerne, på den sorte fredag,” siger direktør Niels Ralund, FDIH.
Mange betaler med mobilen
Black Friday omsatte 10 gange mere (966%) end fredagen inden hos Mobile Pay. Med salget i ugen op til Black Friday og inklusiv CyberMonday røg der 925 mio. kr. gennem betalingsapp’en MobilePay på 8 dage. Heraf stod Black Friday for de 376 mio. kr., eller knap halvdelen af hele ugens omsætning.
Også butikkerne er glade. Hos Imerco oplevede kæden vækst i hele landet.
”Det har været en overvældende dag. Vi har oplevet en vækst i hele kæden. Der er ingen tvivl om, at Black Friday er et web fænomen, men kunderne er absolut ikke færdige med at handle i butik. Og det glæder os jo meget, når vi har butikker i hele Danmark. Vi er meget tilfredse, siger markedsdirektør Lotte Wøldiche Præstgaard fra Imerco til FDIH.
FDIH svarer tilbage på kritikken om at de vilde tilbud på Black Friday leder til overforbrug, her lyder det at flere forbrugere specifikt venter med at handle til Black Friday og dermed holder igen i tiden op til.
”Der har været en del kritik af, at Black Friday inviterer til overforbrug. Jeg er ikke enig, når det gælder e-handel. Der er meget lidt impulskøb på nettet, hvor kunderne i høj grad går efter bestemte varer, de har behov for. På Black Friday kan de så få dem til en billigere pris. Selvfølgelig bliver nogle fristet af gode tilbud, men for mange er det planlagte køb – nu bare med en markant besparelse,” siger Niels Ralund.