Brug influencers med ro i maven

Influencers har indflydelse. Sådan er det, når de taler om deres yndlingsprodukter, ferier og tøj på sociale medier. Men hvordan kan influencerne hjælpe designbranchens detailhandlere og leverandører, og er det værd at invitere dem ind i din forretning?

Foto: 123RF.com

Der er stor forskel på presse og influencers; Pressen har en tilhængerskare af læsere, mens influencers har en tilhængerskare af målrettede forbrugere, så de er to helt forskellige målgrupper. 

Overvejer man at invitere influencers ind i salonen, at der er et par ting, man skal overveje først ikke mindst fordi Forbrugerombudsmanden har valgt at sætte fokus på influenternes arbejde. 

”Først og fremmest skal man sørge for, at de influenter, man bruger, overholder reglerne,” siger Martin Jørgensen, Advokat & Fagchef for Markedsføringsret, Dansk Erhverv.

Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej. 

”I princippet er reglerne de samme, som de altid har været. Men der er nu kommet en større klarhed. Forbrugerombudsmandens nye praksis er målrettet influencerne, og ikke mindst dem, der har børn og unge i deres målgruppe. Men overordnet set, slås det nu fast, at influencere i mange tilfælde er erhvervsdrivende,” lyder det fra Martin Jørgensen, og han pointerer, at det ikke kun gælder samarbejderne men også indholdet generelt fra influenceren, for med indskærpelserne gør Forbrugerombudsmanden det klart, at alle influencers opslag på sociale medier efter Forbrugerombudsmandens vurdering skal leve op til reglerne i markedsføringsloven – uanset om de indeholder reklame for andre erhvervsdrivende eller ej. Det er velkendt, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre regler end forbuddet mod skjult reklame, og det betyder i princippet, at alt, der lægges op fra influenceren side, skal markeres som reklame. 

I en pressemeddelelse slår Forbrugerombudsmanden endvidere fast: ”Forbrugerombudsmandens vurdering tager udgangspunkt i, at influenterne driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, som influenterne lægger på sociale medier, er produkter fra disse erhvervsvirksomheder. Som andre erhvervsvirksomheder skal influenterne derfor overholde markedsføringsloven for så vidt angår alle deres aktiviteter på sociale medier.”

Derfor mener Martin Jørgensen, at de virksomheder, der benytter sig af influencere i deres markedsføring, fremadrettet skal være endnu mere opmærksomme på, hvilke influencere man associerer sit brand med, og han anbefaler, at man sætter sig ind i, hvad influenceren står for, og hvilke værdier vedkommende har, fremfor ”bare” at tælle følgere.

”Man skal selvfølgelig også sikre sig, at influenterne overholder reglerne i forbindelse med de posts, der lægges ud for virksomheden, og så er det en rigtig god idé, at lave en kontrakt,” fortæller Martin Jørgensen.

Kontrakten skal indeholde rammen for opgaven; 

  • Hvor mange posts, der er aftalt
  • Hvem er samarbejdet målrettet 
  • Hvem har rettighederne til materialet 
  • Må man selv videredele på egne platforme
  • Pris

Og Martin Jørgensen pointerer, at man altid skal huske at indføre en tekst om, at ”Forbrugerombudsmandens anbefalinger samt markedsføringsloven skal overholdes”.

”Det er altid en god idé at have en kontrakt at arbejde ud fra. På den måde er det meget lettere at holde øje med, om det er er blevet aftalt, efterleves.”

Man kan sagtens bruge influencere

Martin Jørgensen slår også fast, at man ikke skal være nervøs for at bruge influencere. Man skal bare sørge for at finde det rette match og få lavet en skriftlig samarbejdsaftale.

”Ofte sker influencersamarbejder også på baggrund af en kontakt fra en mediesamarbejdspartner eller et reklamebureau, og dermed er de jo en ekstra garant for kvaliteten.”

Og Martin Jørgensen forventer absolut, at der kommer mere og mere fokus på området fra myndighedernes side fremadrettet. ”Netop derfor skal man som virksomhed, der benytter influencere, sikre sig, at rammerne er på plads.”

Stockholm Furniture Fair

Sponseret

Stockholm Furniture Fair 2025 fremhæver fremtidens konstruktion og hænderne bag håndværket

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

21.01.2025Xilium

Sponseret

Producentansvar for emballage: Xilium gør processen simpel

15.01.2025Designbase.dk

Alt for få SMV’er har en plan

14.01.2025Designbase.dk

Flere unge kan nu få deres første arbejde

13.01.2025Designbase.dk

Ny lov muliggør equity crowdfunding

09.01.2025Designbase.dk

Så mange danske virksomheder gik konkurs i 2024

08.01.2025Designbase.dk

Antallet af butikstyverier stiger

07.01.2025Designbase.dk

Positiv ledelsesadfærd kan mindske risikoen for depression og angst

06.01.2025Designbase.dk

Danskerne bekymrer sig for miljø og klima, når de handler på Temu

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TrendSet Munich
Messe
Trendset i München

FYRVÆRKI AF IDÉER, PRODUKTER OG TRENDS

Dato

31.01.2025

Sted

Am Messesee 6, 81829 München

Formland
Messe
Formland Spring 2025

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse

Dato

02.02.2025

Tid

09:00

Sted

Vardevej 1, 7400 Herning

Stockholm Furniture Fair
Messe
Stockholm Furniture Fair

Welcome to Stockholm Furniture Fair, Scandinavia’s leading platform for design, furniture, architecture and lighting. Held annually in Stockholm, Sweden, the fair attracts architects, designers, interior decorators, buyers, and enthusiasts from all around the world. Stockholm Furniture Fair is a platform for business and networking as well as product launching and new innovations.

Dato

04.02.2025

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Dimex
Messe
Home of Consumer Goods byder i 2025 på nyt brand-område

Alt er centreret omkring networking: Trioen Ambiente, Christmasworld og Creativeworld udvider igen sin position som det globale omdrejningspunkt for den moderne livsstil, sæsonbestemte dekorationer og kreative produkter under paraplyen Home og Consumer Goods fra 7. til 10. februar 2025.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Focus på design! Nyt brand-område på Ambiente 2025

”Interior Looks” er det nye højdepunkt på Ambiente Living: Brand-området åbner adgang til nye købergrupper for udvalgte møbel- og interiørmærker - med fokus på den internationale hospitality og kontraktforretning. Oplev det på Ambiente fra 7. – 11. februar.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Kreativt design, naturlige materialer og farver tæt på naturen: De vejledende temaer ansvar, fællesfølelse og optimisme definerer Christmasworld Trends 25+. Forhandlere inviteres til at opdage disse fra 7. til 11. februar 2025 på Christmasworld.

Dato

07.02.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Copyright 2023