Forbrugerombudsmanden griber ind over for influenter

Alt indhold, som influenter lægger på sociale medier, skal overholde markedsføringsloven, uanset om det er reklame eller ej

Foto: 123RF.com

Forbrugerombudsmanden har besluttet at politianmelde nogle influenter for i alt ni overtrædelser af markedsføringsloven og indskærpe reglerne over for en række andre influenter for i alt 31 overtrædelser. Sagerne kan have stor betydning for alle influenter, og i særdeleshed for influenter som særligt henvender sig til børn og unge under 18 år.

Med politianmeldelserne og indskærpelserne gør Forbrugerombudsmanden det klart, at alle influenters opslag på sociale medier efter Forbrugerombudsmandens vurdering skal leve op til reglerne i markedsføringsloven – uanset om de indeholder reklame eller ej. Det er velkendt, at opslag med et kommercielt sigte skal markeres klart og tydeligt som reklame, men markedsføringsloven indeholder også andre regler end forbuddet mod skjult reklame.

Sagerne har særlig stor betydning for influenter, som enten i sig selv eller hvis opslag særligt henvender sig til børn og unge, og ikke mindst, hvis man promoverer alkohol eller energidrikke. Men Forbrugerombudsmandens vurdering tager udgangspunkt i, at influenterne driver erhvervsvirksomhed, og at alt indhold, som influenterne lægger på sociale medier, er produkter fra disse erhvervsvirksomheder. Som andre erhvervsvirksomheder skal influenterne derfor overholde markedsføringsloven for så vidt angår alle deres aktiviteter på sociale medier.

Sagerne vedrører blandt andet:

Indhold på sociale medier, hvor der indgår alkohol eller energidrikke og indhold på sociale medier, hvor der beskrives farlige situationer eller situationer.

Men det gælder også sager, med indhold på sociale medier, hvor influenter direkte opfordrer børn til køb, og indhold med influenters egne produkter, som ikke er markeret tydeligt som reklame. Selv hvis produktet er synligt forbundet med influenten, vurderer Forbrugerombudsmanden nemlig, at det meget sjældent vil være tydeligt af sammenhængen for børn og unge, at der er tale om reklame for influenten selv og influentens egne produkter.

Når influenter driver deres profiler på sociale medier via et CVR-nummer, er de allerede af den grund erhvervsdrivende. Deres produkter er dem selv og alt deres indhold på sociale medier. Derfor skal alt indhold leve op til markedsføringsloven – præcis som det gælder for alle andre erhvervsvirksomheder”, siger Forbrugerombudsmand Torben Jensen.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.11.2024Designbase.dk

Formex: Kristin Lagerqvist designer 2025’s indgangsparti

04.11.2024Designbase.dk

Dyrebare øjeblikke på Christmasworld til januar

31.10.2024Designbase.dk

Forbrugerombudsmandens ny anbefalinger om miljømarkedsføring

30.10.2024Designbase.dk

Kampen skærpes mod ulovlige produkter på onlineplatforme

29.10.2024Designbase.dk

Flere åbne butikker skal skabe mere liv i lokalsamfund

28.10.2024Designbase.dk

Få styr på reglerne for prismarkedsføring inden Black Friday

28.10.2024Dimex

Sponseret

Creativeworld Trends 2025: Gåture fuld af inspiration

28.10.2024Dimex

Sponseret

Christmasworld Trends 25+: Spotlight på ansvar, fællesfølelse og optimisme

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023