Genåbning lægger en dæmper på nethandlen efter rekordvækst

Siden coronapandemiens begyndelse har handel på nettet buldret derudad ufortrødent. Nu viser nye tal, at genåbningen af detailhandlen herhjemme har bremset den voldsomme fremgang i onlinesalget i andet kvartal ovenpå mere end et år med rekordhøje digitale vækstrater.

Arkivfoto..

Efter en historisk svær periode er der endelig lidt lys for enden af tunnelen for den fysiske detailhandel herhjemme. En ny opgørelse over e-handlen i andet kvartal viser, at den eksplosive vækst i onlinesalget i både Norden og resten af verden er aftagende ovenpå et år præget af restriktioner og lukkede butikker.

Ifølge Shopping Index for andet kvartal, som den amerikanske softwaregigant Salesforce; en af verdens førende CRM-virksomheder (Customer Relationship Management), der hjælper virksomheder med at komme tættere på kunder i en digital tidsalder, står bag, steg onlineomsætningen i Norden ’kun’ med otte procent fra april-juni i år sammenlignet med samme periode sidste år.

Det står i stærk kontrast til udviklingen i de foregående fire kvartaler, hvor nedlukninger og ændret købsadfærd blandt forbrugerne førte til vækstrater i nethandlen på minimum 40 procent, hvilket kulminerede i en stigning på hele 89 procent i årets første tre måneder.

Stagneringen i onlinesalget i det seneste kvartal kunne også aflæses i salget i den fysiske detailhandel, der havde en rekordstor fremgang i samme periode. Her oplevede butikkerne ifølge Danmarks Statistik en stigning i omsætningen på 6,2 procent sammenlignet med første kvartal 2021, hvor den anden smittebølge var på sit højeste i Danmark og de andre nordiske lande.

”Den relativt beskedne vækst i onlinesalget i andet kvartal, viser de første tegn på, at e-handelsboomet er begyndt at stabilisere sig, og at kunderne er vendt tilbage til butikkerne. Men samtidig bekræfter stigningen også, at de ændrede forbrugervaner, der blev dannet under pandemien, er kommet for at blive på et nyt og højere niveau. Det understreger det fortsatte behov for, at alle i detailhandlen bør fokusere på at skabe gode og personlige shoppingoplevelser i et samspil mellem det fysiske og digitale”, siger Jacques Soelberg, landechef for Salesforce i Danmark.

Tendenser inden for nethandel i andet kvartal 2021:

  • Stagnerende vækst ovenpå genåbning: Onlineomsætningen i Norden voksede kun med beskedne 8 procent i andet kvartal. Det er væsentlig lavere sammenlignet med væksten på 89 procent i årets første tre måneder og det seneste år, hvor stigningen har ligget på +40 procent i alle kvartaler.
  • Fald i trafik og ordrer: I andet kvartal af 2021 oplevede nordiske onlinebutikker et fald i trafik (-5 procent) og ordrer (-10 procent) sammenlignet med året før.
  • Mobiltelefonen er fortsat de nordiske kunders foretrukne enhed, både til research og bestilling af varer. 69 procent af trafikken og 57 procent af ordrerne kom fra mobiltelefoner.
  • Nordiske forbrugere brugte i gennemsnit flere penge (15 procent) pr. ordre, sammenlignet med andet kvartal 2020. De betalte i gennemsnit 958 kroner pr. ordre, hvilket er 130 kroner mere end samme periode sidste år.
  • Produktkategorier med den største stigning i salget år-til-år globalt: Luksusartikler (43 procent), håndtasker og bagage generelt (22 procent), luksushåndtasker (17 procent).
  • Produktkategorier med det største fald i salget år-til-år globalt: Hårprodukter (-36 procent), mad og drikke (-21 procent), makeup (-19 procent)

Om Salesforce Shopping Index
Salesforce har udgivet Shopping-indekset siden 2013. Indekset måler de vigtigste digitale tendenser inden for e-handel på tværs af brancher og produkttyper verden over, herunder Norden.

Indsigten fra andet kvartal 2021 er baseret på data indsamlet i perioden april, maj og juni i år fra over en milliard forbrugere, der har besøgt 2.200 netbutikker - fordelt på 54 forskellige lande, herunder Danmark, hvor Salesforce bl.a. med til at drive webshops for Pandora, By Malene Birger og Georg Jensen. Se en fuld oversigt over tallene for andet kvartal af 2021 her.

- PF

Relateret indhold

03.05.2024Designbase.dk

Trends & Traditions var en succes

03.05.2024Designbase.dk

Her er årets førende norske designvirksomheder

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023