Gode råd: Sådan undgår din netbutik svindel på Black Friday

Black Friday er en travl periode for både netbutikker og kunder – men desværre også for svindlere, der udnytter travlheden til at få fat i varer uden at betale. Dansk Erhverv har en række gode råd om, hvordan du kommer på forkant med svindel.

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til, hvordan både fysiske butikker og netbutikker kan undgå svindlere på Black Friday.. Foto: 123RF.com

Når salget starter på Black Friday fredag den 24. november 2023, og i realiteten også i ugerne inden da, så er det ikke kun kunderne, der er klar til at taste ordrer ind. Det gør svindlerne også. Så er det med at være på vagt - for hvornår er det en kunde, og hvornår er det en svindler? 

Dansk Erhverv har sammen med Nets og Politiet udarbejdet en række gode råd til, hvordan både fysiske butikker og netbutikker undgå svindlerne.

Gode råd til sikker nethandel 

Det vigtigste råd er, at du skal holde øje med mistænkelige ordrer. Det kan være ordrer, der omhandler de dyreste og mest hypede produkter, og som er markant større end gennemsnittet. Nok er er det udsalg, men alligevel.

Eksempler på atypiske ordrer:

  • Kunder, der ønsker hasteordrer uanset omkostningerne.
  • Mange ordrer fra samme kunde over en relativ kort periode.
  • Uforholdsmæssigt mange ordrer til et specifikt område, med samme type varer.
  • Ordrer, hvor varesammensætningen adskiller sig fra normen.
  • Ordrer, der skal sendes til udlandet og/eller er bestilt fra udlandet.
  • Ordrer, hvor der har været forudgående afviste transaktionsforsøg.
  • Ordrer, hvor kundens telefonnummer ikke findes ved opslag på nettet (f.eks. taletidskort/udenlandske mobiltelefoner).
  • Ordrer, der er foretaget på andre tidspunkter af døgnet end normen (f.eks. om natten).
  • Ordrer med produkter, hvor I ikke er konkurrencedygtige på prisen i forhold til resten af branchen.
  • Ordrer, hvor kundeoplysningerne er fejlbehæftede/adskiller sig fra normen (f.eks. specialtegn i stedet for æ, ø, å).
  • Ordrer, hvor kunden anmoder om at få leveret til bemærkelsesværdige adresser (f.eks. på gaden ud for en adresse, kælderrum, parker mv.)

Hvis du har mistanke, så er det en god ide at kontrollere kunde- og ordreoplysningerne, når ordrer afviger fra det normale:

  • Passer telefonnummeret til kunden/adressen? (Kontroller det oplyste nummer, f.eks. via 118.dk, Google eller MobilePay).
  • Er kunden registreret på den oplyste adresse? (Kontroller adressen, f.eks. via 118.dk eller Google).
  • Undersøg adressen med Google street view – nogle gange møder man en tom byggegrund med en postkasse.
  • Ring eventuel til det oplyste telefonnummer for at få verificeret ordren.
  • Hvis der forskel på leveringsadresse og faktureringsadresse, så undersøg begge adresser.
  • Undersøg evt. kunden på Facebook, LinkedIn eller Instagram.

Black Friday er traditionen tro travl. Derfor er det ofte der svindlerne slår til.. Foto: 123RF.com

Forslag til konkrete tiltag

  • Øg sikkerheden på betalingerne. SCA skal bruges til sikker identifikation af kortholder.
  • Hvis man bruger en pakkeleverandør, der tillader at ændre modtageradressen undervejs på turen, bør man undersøge, om det er muligt at slå det fra omkring Black Friday.

E-handlen oplever desværre en del tilfælde, hvor kunder ”ikke” modtager de bestilte varer, enten fordi de mangler i pakken, eller fordi pakken slet ikke er modtaget. Der kan selvfølgelig være tale om fejl ved pakning og afsendelse eller en pakke, der ærgerligt nok er forsvundet undervejs.

Men der er også set eksempler på systematisk svindel for enten at undgå betaling eller få den samme vare erstattet. Det må forventes at den trend bliver forstærket under travlheden ved Black Friday og julehandlen. Derfor:

  • Dobbelttjek indhold af pakken inden afsendelse - måske foto.
  • Overvej ”Track n Trace” på pakkerne, så hele pakkerejsen til kunderne kan dokumenteres.

Hav fokus på at uddanne personalet, herunder definere dyre/attraktive produkter, bemærkelsesværdige ordrer og produkter, der ikke er konkurrencedygtige i netop jeres butik.

Gennemgå sidste års erfaringer med at skabe sikker nethandel - var der særlige modus, som I med fordel kan have fokus på igen?

Er du blevet udsat for svindel, så skal du anmelde det til Politiet.

Ved anmeldelse til politiet, skal du have følgende klar:

  • IP-adresse
  • ”Kundens” telefonnummer
  • ”Kundens” e-mail-adresse
  • Leveringsadressen
  • Kreditkortnummer
  • Screenshot fra websidens log hvor man kan se ”Kundens” IP-adresse og source port nummer samt tidspunktet, hvor de er benyttet i formatet tt:mm:ss.

-PF

Mere fra...

11.12.2023Designbase.dk

Maison&Objet introducerer ”Hospitality Lab”

08.12.2023Designbase.dk

Det nemme liv

07.12.2023Designbase.dk

Hvid vinter

06.12.2023Designbase.dk

Håndlavet naturnyhed

06.12.2023Designbase.dk

Det ønsker danskerne sig til jul i år

05.12.2023Designbase.dk

Alle har brug for et mentalt re-load

01.12.2023Designbase.dk

EuroCIS fremviser AI-værktøj for butikstyveri

01.12.2023Designbase.dk

Tefal og Jamie Oliver fejrer 20 års madlavning sammen

Events

Se alle

Udgiver

Horisont Gruppen a/s

Strandlodsvej 44

2300 København S

Telefon: 53506060

www.horisontgruppen.dk

Copyright 2023