Imerco har momentum og skaber vækst

”Lige nu har Imerco momentum, og det udnytter vi til at øge vores markedsandele”. Det siger Frederik Brønnum, CEO i Imerco. Grunden til væksten i et ellers stagnerende marked, mener han hænger klart sammen med Imercos omnichannelstrategi, og de mange investeringer, man har gjort i netop samspillet mellem de fysiske butikker og onlinehandlen.

Frederik Brønnum, CEO i Imerco. Foto: Ditte Capion, Artvaerk

”Vi lukkende den bedste januar, februar og marts nogensinde. I 2023 havde vi en omsætning på 1,6 mia. kroner, hvilket var en vækst på godt 100 mio. kr.” Det fastslår Frederik Brønnum, CEO i Imerco. 

Ifølge GFKs tal er interiørmarkedet stagnerende i stort set alle kategorier. ”Jeg tror ikke, branchen bliver større, men jeg tror, vi tager markedsandele, og i modsætning til markedets generelle udvikling, har vi vækst i alle kategorier”, lyder det. Og væksten ligger både på de 167 fysiske butikker og online.

Han mener, det hænger sammen med Imercos omnichannel-strategi. Alle produkter fås i dag både på Imercos onlineplatform og i alle butikker.

”Det kan være, den mindre butik i Padborg ikke lige har KitchenAid maskinen i lyserød, men så kan butikken via onlinesystemet bestille den hjem, og omsætningen tilfalder selvfølgelig butikken, så de motivers til at sælge ad den vej også, forklarer Frederik Brønnum, der tog den strategiske beslutning for tre år siden.

Han mener, det i høj grad handler om motivation – eller mangel på samme – ude i butikkerne. ”Da vi lancerede vores omnichannel, følte mange butikker sig som små posthuse, der bare udleverede pakker, og det blev de trætte af. Bestiller en kunde i dag f.eks. 6 krus online med levering klik og hent i den lokale butik, så vil vores system med det samme undersøge om varen er på lager i den pågældende butik. Er varen på lager i butikken, så vil kunden med det samme få besked om, at varen er klar og kan hentes indenfor 1 time. Er varen ikke på lager, så leveres den som en normal online ordre fra Imercos lager”.

Plan 500 kalder Frederik Brønnum den plan, der blev lagt tilbage i 2021, og som refererer til en 500 mill. kroners vækststrategi. I september 2017 overtog Imerco 17 Inspiration-butikker. ”2018 og 2019 var utroligt hårde år for os, men vi kom godt ud af Q4, 2019 og flyvende i gang med 2020 ”, forklarer han. I 2022 trykkede Imerco speederen i bund, og investerede mere end 60 mill. kroner på omniforretningen: på automatisering af lageret og på at effektivisere, så man hurtigere kan ekspedere onlineordrer samt på handelsplatformen Imerco.dk. Med de investeringer vandt man Omnichannelprisen for Bedste Omnichannel virksomhed i 2023.

I forhold til 2024, slår Frederik Brønnum fast: ”Vi forventer også et højt investeringsniveau i nye butikker, personale, markedsføring, butiksrenoveringer og fortsat digitalisering i 2024, så vi fortsat kan styrke positionen i markedet via nye omniservices - altid med formålet at øge kundernes tilfredshed yderligere".

Han kalder den omsætningsvækst, der er sket i Imerco over de seneste år for en digitalt drevet omsætning

”Omsætningen er vækstet med 250 mill. kroner, og 70 pct. af det er omnidrevet. I 2023 tegner det digitalt drevne salg sig faktisk for 31 pct. af omsætningen, og mere end 50 pct. af vores omniservices sker igennem butikkerne”.

Vi vil gerne ramme den yngre målgruppe

Frederik Brønnum fortæller, at man har brugt meget energi på netop at kommunikere, at alt kan bestilles og leveres til den lokale butik. ”Vi har i de sidste par år arbejdet intenst med vores kommunikation og markedsføring særligt til den yngre målgruppe og også oplevet en markant vækst på SoMe. 

Faktisk er det lykkedes så godt, at ImercoPlus kundeklubben i dag har rundet de 1,7 mio. medlemmer, og dermed en af Danmarks største kundeklubber.

”Mere end 50% af alle danske husstande er medlem af ImercoPlus. For kunden betyder det fordele, rabatter og adgang til events, og det giver os mulighed for at rykke tættere på kunden og blive endnu mere relevante for dem.”

”Vi lukkende den bedste januar, februar og marts nogensinde. I 2023 havde vi en omsætning på 1,6 mia. kroner, hvilket var en vækst på godt 100 mio. kr.” Det fastslår Frederik Brønnum, CEO i Imerco. Foto: Ditte Capion, Artvaerk

Han fortæller også, at man har mange yngre butikschefer, der som han siger det, har et andet mindset og en anden måde at anskue tingene på, og som er et friskt pust. ”Og vi elsker kombinationen af anciennitet og det nye friske pust”.

Kundeservice har man investeret meget i over de senere år, og man har bevidst valgt ikke at implementere en chatbot, for holdningen er, at den menneskelige kontakt er vigtig. Til gengæld kan systemet allerede på telefonnummeret genkende kunden, så kundeservicemedarbejderen kan se, hvad vedkommende hedder, og hvad der er købt, så man som kunde ikke behøver at gentage sig selv.

Men selv om onlinehandel fylder meget for Imerco, har Frederik Brønnum ingen planer om at skære ned på antallet af fysiske butikker. ”De fysiske butikker vækster og tjener penge, og de er en vigtig del af vores omnichannelstrategi, hvilket vi helt klart vinder på. Samtidig kan vi love, at alle forbrugere i Danmark kan nå en Imerco-butik inden for 25 minutter”.

Og han går gerne imod strømmen. Forleden åbnede man en butik i Charlottenlund, om nogle uger åbner endnu én i Allerød og i Skive, og sidste år åbnede kæden en butik i Farum. Men selvom Imerco er landsdækkende, er man hele tiden på udkig efter bedre placeringer, og konkurrenter/kollegaer, der gerne vil sælge deres butik, bebuder Frederik Brønnum.

Butikkerne skal være inspirerende

De fysiske butikker skal være inspirerende, og de skal kunne give den gode kundeservice. ”Det er vigtigt, at man møder en smilende, høflig person, at man hverken føler sig overvåget eller jagtet som kunde, og at butikken er pæn og ren og ikke fremstår rodet, er Frederik Brønnums holdning. Men dermed ikke sagt, at alle butikkerne skal ligne hinanden.

”Der er mange ældre butikker, der er supercharmerende og hyggelige, og det skal vi ikke nødvendigvis lave om på. Det handler i høj grad om butiksoplevelsen, så kræver det på den anden side en renovering af en butik, at man højner kundens oplevelse, så renoverer vi”.

 Frederik Brønnum mener, der er sket mere i detailhandlen i de seneste fem år, end der er sket i de foregående 50 år, og det kræver, at man er omstillingsparat.

”Jeg tror, vores fremsynede online strategi i 2013, hvor vi valgte at satse på omnichannel, er en stor del af vores succes i dag. For der er ingen tvivl om, at dem, der får succes i fremtiden, der dem, der forstår at kombinere den fysiske butik med onlinehandel. På et tidspunkt blev den fysiske butik erklæret død. Men det tror jeg ikke på. Ikke mindst efter at have oplevet at være ”spærret inde” under corona, har danskerne fået øjnene op for, hvor vigtigt det er at komme ud i verden og opleve tingene”.

Der sker også en nyudvikling med bl.a "Imerco igen". 

Fra åbningsdagen i Imercos nye butik i Charlottenlund. Foto: Imerco

Frederik Brønnum forklarer: ”Med Imerco igen kan kunderne for eksempel aflevere deres gamle stegepande og få rabat på en ny.” Men det er kun begyndelsen. Konceptet rulles ud til efteråret med sigte på at udvikle sig til et decideret "recommerce"-ben, der skal hjælpe med at finansiere Imercos grønne omstilling.

Imerco har en målsætning om at være CO2-neutral i Danmark ved udgangen af 2025 og totalt i 2030. Dette indebærer en omfattende bæredygtighedsstrategi, som har ført til en nominering til EY's Climate Strategy Award.

Væksten i fremtiden

Frederik Brønnum ser inden grund til, at Imerco ikke skal vækste fremadrettet. ”Der er masser af luft på det danske marked endnu. Lige nu har vi momentum, og det udnytter vi til at øge vores markedsandele. Da Imerco skulle købe Inspiration, vurderede Konkurrencestyrelsen markedet til 3,5-4 mia. kroner. Vores omsætning er på 1,6 mia. kroner. Så der er mere at hente, hvis vi forbliver på forkant, og hvis vi fortsætter vores strategi med at ansætte dygtige mennesker til de rigtige positioner frem for at tro, at alle kan være gode til alt”.

Når det gælder markedet generelt, lyder det: ”Markedet har eksisteret i 200 år, og det er stadig ikke mættet. Der sælges stadig tallerkener, og forbrugerne skal stadig have en ny stegepande, så jeg er fortrøstningsfuld. Historisk set eksploderer interiørmarkedet ikke i medvind, og i nedgangstider, når det aldrig helt i bund. Faktisk holder det sig nogenlunde stabilt”, slutter Frederik Brønnum.

EVA SOLO

Sponseret

Lysende kunstværker

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

04.11.2024Designbase.dk

Formex: Kristin Lagerqvist designer 2025’s indgangsparti

04.11.2024Designbase.dk

Dyrebare øjeblikke på Christmasworld til januar

01.11.2024Designbase.dk

FDB Møbler lancerer ny webshop og åbner nye flagskibsbutikker

31.10.2024F&H Group A/S

Sponseret

Södahl sætter rammerne for en god nats søvn

30.10.2024Quilts of Denmark A/S

Sponseret

Luksus sengetøj til børn fra Quilts of Denmark og All by Voss

30.10.2024Designbase.dk

Etisk sourcing, fair forsyningskæder og bæredygtig markedsføring

29.10.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Japansk-inspirerede papirspotter

29.10.2024Designbase.dk

Ambiente Trends 25+: En positiv livingoplevelse

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
IHGF
Messe
IHGF Delhi Fair 2024

Det bedste af Indiens håndværk

Dato

16.10.2024

Tid

09:00

Sted

India Expo Center & Mart, Greater Noida, Delhi-NCR

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

11.01.2025

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Dimex
Messe
HEIMTEXTIL 2025: Tæpper og måtter boomer

Efter successen sidste år får produktgruppen tæpper endnu mere fokus med dobbelt så mange udstillere fra tæppebranchen på Heimtextil 2025 fra 14. - 17. januar.

Dato

14.01.2025

Tid

08:00

Sted

Frankfurt am Main

Dimex
Messe
Heimtextil - International messe for bolig- og kontrakttekstiler

Den internationalt unikke platform for bolig- og kontrakttekstiler og tekstildesign. Oplev sæsonens trends, tekstil bæredygtighed, verdens største udvalg af boligtekstiler samt produkt- og informationstilbud til boligindretning, gæstfrihed og megatrend søvn. Globalt kombineret og passioneret præsenteret.

Dato

14.01.2025

Tid

10:00

Sted

Frankfurt

Maison&Objet
Maison&Objet

Oplev det bedste inden for design og interiør på Maison&Objet 2025 i Paris, en førende global begivenhed for professionelle i design- og livsstilsindustrien.

Dato

16.01.2025

Sted

Paris Nord Villepinte Exhibition Centre

Stockholmsmässan
Messe
Formex

Formex – the most important meeting place for Nordic interior design

Dato

17.01.2025

Tid

10:00

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023