Jeg har haft det bedste job i verden!

Jens Peter Thuesen Jensen har solgt sit livsværk Thuesen Jensen A/S, som nu er en del af F&H Group A/S. I et af sine meget sjældne interviews fortæller han her om virksomhedens og branchens udvikling. ”Min holdning har altid været, at man skal differentiere sig”, siger han, og han mener, at skal branchen leve godt i fremtiden skal der satses på varer af høj kvalitet, en god faglig rådgivning og oplevelser. ”Branchen er blevet mere favnende, og det skal vi forholde os til”.

Jens Peter Thuesen Jensen foran Alfi-væggen i showroomet. Et brand, der var med til at starte virksomheden..

“Jeg har haft det bedste job i verden. Jeg har truffet SÅ mange dygtige, dejlige mennesker, og omgivet mig med fantastiske medarbejdere og skønne produkter”. Det siger Jens Peter Thuesen Jensen, der fremover skal overlade tøjlerne i Thuesen Jensen til F&H Group A/S.

Jens Peter Thuesen Jensen er dog fortsat med på sidelinjen som bestyrelsesformand i Thuesen Jensen A/S og som bestyrelsesmedlem i F&H A/S og F&H Group A/S, hvor sidstnævnte gennem F&H Holding A/S er ejet af norske Canica A/S.

Jens Peter fortæller, at han ikke har fortrudt en eneste dag af sine 50 år i branchen, og at han er stolt af det, virksomheden har opnået igennem transformationen fra at være en mindre, dansk grossistvirksomhed til at være et skandinavisk brandhouse.

Selv den krise, hele verden lige nu forsøger at kæmpe sig ud af, har Thuesen Jensen klaret sig igennem på fornuftig vis.

”Selvfølgelig vil vi komme til at mærke det på regnskabsåret, men alt i alt er jeg faktisk stolt af den måde, vi er sluppet igennem krisen på. Vi har praktisk talt holdt sidste års tal. Den handel, vi ikke har fået i centerbutikkerne, har vi fået i gågadebutikkerne og ikke mindst i netbutikkerne. Mange af vores forhandlere, blandt andet stormagasinerne, er meget stærke på omnichannel i dag, og det har vi nydt godt af. Og så er jeg heller ikke i tvivl om, at Thuesen Jensens brands har en substans hos forbrugerne, der gør, at de har søgt varerne, hvor det har været muligt”.

Jens Peter mener, det blandt andet hænger sammen med, at Thuesen Jensen igennem mange år har gjort meget for at styrke brandet hos forbrugerne. ”Vi valgte for mange år siden ikke kun at se butikkerne, men også forbrugerne som vores kunder, og som nogle af de første i branchen, havde vi det som vores mål at følge varerne til dørs - over disken og ud til forbrugerne”.

Thuesen Jensen var også blandt de første i branchen, der arbejdede med butikkerne som samarbejdspartnere frem for som kunder. Det betød, at man udvekslede salgstal; man merchandisede butikkerne og underviste personalet i produkterne, så de kunne give kunderne den rette vejledning.

”Det kan lyde banalt i dag, men da vi begyndte på det, var det faktisk revolutionerende i vores branche. Vi talte ikke bare om det. Vi gjorde det, og den dag i dag kan vi i de butikker, hvor vi får lov til at gennemføre det på vores måde se, at det virker”, fortæller Jens Peter i et af sine yderst sjældne interviews, som han har valgt at give til Designbase.

Jens Peter var med sin baggrund inden for marketing og sammen med en hård pioner-kerne af dygtige medarbejdere, hvoraf de fleste stadig er i virksomheden, hjernen bag tiltagene, men understreger på det kraftigste, at alle virksomhedens medarbejdere har fået tingene til at ske.

”Vi har altid haft dedikerede medarbejdere, og vi har altid alle sammen været drevet af en passion for produkterne. Mange af medarbejderne er helt bevidst hentet fra detailbranchen. Dermed kender de branchen fra den anden side af disken, de forstår de problematikker, der kan opstå, og de løser dem”.


Finurlige og anderledes produkter
Jens Peters holdning har altid været, at man skal differentiere sig. Derfor har han også altid fundet anderledes, spændende og finurlige produkter og brands, der ikke tidligere har været at finde på det danske marked og bygget dem op fra nul.

”Vi har aldrig været en traditionel grossist”, siger Jens Peter og fortæller videre, at man blandt andet etablerede Thuesen Jensen University. ”Vi har altid forsøgt at holde fanen højt, og vi har efterstræbt to ting: Varer af høj kvalitet og en god faglig rådgivning, og det har været udgangspunktet for alt, vi har beskæftiget os med”.

Jens Peter har selv som ung stået bag disken i en isenkramforretning, inden han overtog Thuesen Jensen efter sin far; et Thuesen Jensen som dog var en lille og helt anden virksomhed end den er i dag.

Og Jens Peter har også været en del af Dansk Isenkram Forenings bestyrelse, da den eksisterede. ”Man ville skabe en forening på tværs af kæderne. Alle kædedirektørerne sad i bestyrelsen, og så ønskede man en repræsentant for leverandørerne, som alle kunne blive enige om. Og det blev mig”.

Jens Peter sad i bestyrelsen i Dansk Isenkram Forening, indtil foreningen lukkede ned, hvilket Jens Peter i øvrigt mener, var en stor fejl i forhold til fagligheden blandt medarbejderne og stoltheden ved at være isenkræmmer.


Nu skal vi tænke omnichannel
Jens Peter Thuesen Jensen har været i branchen i 50 år, og han har oplevet masser af både modvind og medvind i branchen. ”Men branchen rummer dygtige indehavere, butiksbestyrer og medarbejdere ude i butikkerne, og de formår hver gang at løfte sig ud ad krisen”.

Han mener selvfølgelig, at man i dag ikke kommer uden om omnichannel og onlinehandel, og han mener, at forbrugernes lyst til at handle online er blevet yderligere styrket af coronakrisen. ”Det er ikke længere bare for at spare penge, der handles på nettet. Det handler i høj grad om convenience. Men samtidig vil forbrugerne også gerne have oplevelser, og her må butikkerne ikke skuffe”, mener han.

”Det er en fejl at tro, at netbutikken er en billig butiksform. Godt nok skal de ikke have et fysisk salgslokale. Til gengæld skal de have bemanding døgnet rundt, fordi de kunder, der handler på nettet, forventer, at de kan få hjælp 24/7, og at varerne sendes ud, så de er hos kunden ganske kort tid efter købet. Samtidig er det faktisk dyrt at samarbejde med Google og andre søgemaskiner, og det er en nødvendighed, hvis man vil ses på nettet”.

Når det gælder de fysiske butikker, er hans holdning, at fagligheden skal tilbage. ”I alt for mange år har det handlet om pris, pris og pris, både i den fysiske detailhandel og på nettet, og det er en misforstået tilgang til detailhandel. Hvorfor skal en stegepande koste 199 kroner, når man med lidt vejledning kan sælge kunden en pande til 699 kroner?”, lyder det fra Jens Peter.

Han synes, det er synd for branchen, at god rådgivning ikke længere er kutyme, og hans holdning er, at branchen skal tilbage på sporet og levere ordentlig betjening, service og gode oplevelser, hvad enten det gælder den fysiske butik eller netbutikken. ”Og her har leverandørerne også et medansvar. Skal der skabes en bedre fremtid for branchen generelt, og skal vi ud af priskarrusellen, skal vi arbejde meget mere med værdier – og her kan leverandører og detailbutikker arbejde bedre sammen”.


En mere favnende branche
Da vi for alvor begyndte at tale om omnichannel for nogle år siden, var Jens Peters oprindelige holdning, at det ikke ville gå ud over den fysiske detailhandel. ”Men jeg må erkende, at det gør det. Jeg tror, der vil forsvinde butikker, og jeg tror, det er dem, der ikke formår at give den gode oplevelse. Desværre er det nok i høj grad de mindre butikker”.

At forbrugerne går efter de større butikker, mener han blandt andet hænger sammen med, at branchen er blevet meget mere favnende i dag end tidligere. ”Man skal kunne tilbyde et ordentligt både dybt og bredt udvalg af varer inden for de forskellige kategorier. Kunderne i dag er utroligt nysgerrige, og når de vælger at bruge tid i en fysisk butik, vil de kunne fordybe sig, de vil kunne føle og mærke produkterne, se et udvalg og møde mennesker, der ved noget om produkterne. Jeg ved, det store udvalg kan konflikte med omsætningshastigheden, men så må man supplere med en effektiv onlineforretning”.

Men onlinehandlen gælder ikke kun detailhandlen. Også på leverandørbasis er det vigtigt, at man er med. ”Hvor det på detailhandelsniveau handler om Click and Collect, handler det i vores del af branchen om drop shipment, som vi var tidligt ude med, og som vi har haft stor succes med, fordi det giver butikkerne mulighed for at have færre varer på hylderne, supplere løbende og dermed giver det dem mulighed for et bredere og dybere sortiment”, mener Jens Peter Thuesen Jensen.


Funktion og god kvalitet
For Jens Peter har funktion og kvalitet altid været en drivkraft, og faktisk var det årsagen til, at Thuesen Jensen etablerede sit eget brand Bastian. ”Vi ville inspirere og differentiere os og selv have indflydelse på produkterne. Men da vi oprindeligt fik den idé og tog den med til Kina, var det stadig under Mao, og det var alt for tidligt. Kineserne hadede os, og det var meget svært at få tingene igennem”, fortæller Jens Peter med et smil.

Derfor etablerede man i stedet et House of Brands. Først med Alfi, som Jens Peter overtog fra sin far, og så med Pillivuyt og flere af de andre brands, og ikke bare i Danmark.

Thuesen Jensen var blandt de første danske grossister, der valgte at etablere sig med egne datterselskaber i Norge og Sverige.

At Jens Peter kom ind i branchen, var egentlig på grund af fascinationen af at rejse ud og finde nye, spændende og anderledes produkter.

”Jeg ville være jagerpilot, men kom i lære som isenkræmmer. Men så blev jeg optaget af min fars handelsform; selve handlen – det med at finde nye ting, udvikle og rejse ud”, fortæller Jens Peter, der i øvrigt også startede Le Creuset-succesen op i Norge, Sverige og Danmark, og det samme gælder WMF.

”Det blev Alfi, Pillivuyt og Le Creuset, der blev fundament for virksomheden, som den ser ud i dag”.

Da man valgte at gå ind i markedet for elektriske apparater, kom KitchenAid til. ”De var slet ikke synlige på det europæiske marked på det tidspunkt, og de stod med en lille stand på Ambiente. Men vi fandt hinanden, hvilket vi også i dag er meget glade for”.

Senere kom også blandt andre Luigi Bormoli og Peugeot til.

Jens Peter fortæller, at man i princippet altid er på udkig efter nye brands – især tyske, franske og italienske, hvor man særligt i de tre lande har et for branchen stærkt, mangeårigt og personligt netværk, hvorfra der også kommer mange nye henvendelser.

”I dag ligger det største arbejde faktisk i at sige nej tak, og i at sørge for, at de brands vi har, matcher de andre i porteføljen, for det handler jo om at det samlede puslespil skal være smukt at se på”.

Og så understreger Jens Peter igen, at han ikke er enerådende, og at nye brands findes i samspil med de dygtige medarbejdere. ”De fleste brands har vi udviklet fra nul til det, de er i dag. Selvfølgelig er der enkelte, jeg har fortrudt, vi sagde nej til. Men alt i alt mener jeg faktisk, vi har skabt en samling af solide gode brands med substans”.


En fælles fremtid med F&H
Jens Peter Thuesen Jensen medgiver, at det ikke er helt nemt at videregive sit livsværk, men samtidig håber og tror han på, at F&H og Thuesen Jensen, som de to store spillere, de er på det skandinaviske marked, kan drives som to selvstændige virksomheder med hver deres særkender og hver deres varesortiment, og han er glad for at kunne fortsætte som bestyrelsesformand i Thuesen Jensen A/S og som bestyrelsesmedlem i såvel F&H Group A/S og F&H A/S.
”Jeg skal selvfølgelig balancere på en knivsæg i forhold til ikke at blande mig for meget. Men det må blive et tilvænningsspørgsmål”, siger Jens Peter med et smil, og så glæder han sig i øvrigt til at kunne slappe lidt mere af og hjælpe sin kone med hendes butik på Bornholm.

På spørgsmålet om, hvorfor valget af samarbejdspartner faldt på F&H, svarer Jens Peter: Detailbranchen konsoliderer sig i Norge, Sverige og Danmark, og det bør leverandørdelen af branchen også gøre. Jeg følte, at F&H passer godt til Thuesen Jensen. Vi har begge datterselskaber i Norge og Sverige med salgsorganisationer, og samtidig harmonerer F&H og Thuesen Jensen logistisk fint sammen”:

Dele af Thuesen Jensen, først og fremmest lageret, flytter i 2021 til Viborg, mens Indkøb og Salg forbliver i Glostrup, så Thuesen Jensen-identiteten, -ånden og -kulturen er intakt.

I Norge bliver der senere i år etableret lokalefællesskaber; senere også for Sverige.

”Mit store håb er, at vi kan fastholde vores forskelligheder, og at Thuesen Jensen også i fremtiden kan stå for det lidt anderledes og finurlige med sin egen kultur”.

”Succeskriteriet vil være, at vi ikke skal træde hinanden i hælene, men komplementere hinanden; forskellighederne skal forblive tydelige – med de forskellige kulturer der er begge steder”.

Og mens vi går igennem det smukt stylede showroom og ser på de mange forskellige brands, fortæller Jens Peter, at han igennem sine mange år i branchen har truffet utroligt mange dejlige og dygtige mennesker, som han vil savne.

Og da vi siger farvel, siger han: ”Jeg har aldrig fortrudt, jeg kom ind i branchen. Jeg har haft det bedste job i verden, og mere kan man vel ikke ønske sig”. Og lukker så døren.

Værd at bemærke

Igennem årene har Thuesen Jensen vundet adskillige priser og fået flere udmærkelser:
Dansk-Fransk Handelsunion: Årets eksportleverandør i 1993 og 2010
Imerco: Årets leverandør 2008
Magasin: Årets Leverandør 1995
Magasin: Årets Partner 2019
KitchenAid: Award of the year 2015 – best introduction in the market for novelties
KitchenAid: Vinder af Best in-store execution  “100 års jubilæum” 2019
Profilgruppen: Innovationsprisen 2009

Relateret indhold

14.06.2024Designbase.dk

3daysofdesign: Nye franske designere på ambassaden

14.06.2024Designbase.dk

Formlandtrenden: Ikigai – det, der giver livet mening

04.06.2024Designbase.dk

Er jeres virksomhed klar til at kommunikere åbent om løn?

04.06.2024Designbase.dk

Nu ændres producentdefinition for producentansvar på emballage

03.06.2024Designbase.dk

Sygdom i forbindelse med ferie: Disse regler gælder

31.05.2024Treyd AB

Sponseret

6 måder du kan drage fordel af at bruge Treyd til at finansiere leverandørfakturaer

31.05.2024Designbase.dk

Spar penge: Sådan forhandles en lavere pris på betalingskortaftalen

30.05.2024Designbase.dk

Ny strategi skal styrke væksten i hele landet

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days

Event i Designmuseum Danmarks have under 3daysofdesign

Dato

12.06.2024

Tid

10:00

Sted

Designmuseum Danmarks Have, Bredgade 68, Kbh.

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023