Paris sætter scenen for fremtidens design
Maison&Objet præsenterede denne gang messen i et nyt format, og med over 51000 besøgende og 2125 udstillende brand må det sige, at messen har bestået sin prøve.
Fra Amélie Pichards Open House på Maison&Objet. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion
Paris i september er altid et tilløbsstykke, men når designbranchen stimler sammen til Maison&Objet, forvandles byen til et globalt epicenter for kreativitet. Og den netop overståede udgave af messen markerede et egentligt vendepunkt med over 2.100 udstillende brands, rekordmange nye aktører og et stærkt internationalt udsyn.
Messen blev af arrangørerne selv beskrevet som et laboratorium for idéer, hvor design, kunsthåndværk og teknologi mødtes – og det var præcis, hvad besøgende kunne opleve i de store messehaller i Villepinte og på de mange adresser i byen under Paris Design Week.
Et globalt mødested
Tallene taler deres tydelige sprog: 51.500 unikke besøgende fandt vej til efterårsudgaven, heraf 10.400 førstegangsbesøgende. 38% kom fra udlandet, fordelt på hele 138 lande. Blandt de største besøgslande var – ud over Frankrig – Belgien, Italien, Tyskland, Holland, Spanien, Storbritannien, Schweiz og USA.
Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion
På udstillerlisten stod i alt 2.125 brands, heraf hele 626 nye udstillere – et rekordtal, som understreger messens rolle som springbræt for nye navne. 974 var franske brands, mens 1.151 kom fra udlandet, repræsenterende 58 forskellige lande.
Den økonomiske betydning kan heller ikke undervurderes. Ifølge arrangørerne genererede messen over 111 mio. euro i økonomisk aftryk i regionen, fordelt på alt fra hoteller og restauranter til transport og lokal handel.
En ny struktur i seks akser
For de faste besøgende var det tydeligt, at Maison&Objet i september havde fået en ny struktur. Den traditionelle, lidt komplekse opdeling er blevet strømlinet, så gæsterne bevæger sig gennem seks nøgleområder:
- Cook & Share – kunsten at samles om bordet
- Decor & Design – indretning og interiør
- Craft – métiers d’art – håndværk og kunsthåndværk
- Fragrance & Wellness – dufte og velvære
- Fashion & Accessories – mode og accessories
- Gift & Play – gaver og leg
Denne opdeling gjorde det nemmere at navigere og opleve helheder, men samtidig også at opdage de tværgående dialoger mellem design, livsstil og teknologi, som netop kendetegnede denne udgave.
WELCOME HOME – Amélie Pichards åbne hus
En af de mest omtalte installationer var signeret af designeren Amélie Pichard. Under titlen WELCOME HOME – An Open House, Open to All skabte hun et 150 m² stort univers, hvor 300 objekter blev iscenesat som karakterer i et teaterstykke.
Open House. Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion
Her stod en tekande udformet som et hus af keramikeren Blumen side om side med værker af Morgane Tschiember, Gabbois, Airborne og Non Sans Raison. Resultatet var ikke en klassisk udstilling, men snarere et levende hjem, hvor genstande blev aktører og satte spørgsmålstegn ved, hvordan vi egentlig bruger og forstår design.
Atmosfæren var legende, åben og tilgængelig – et manifest for design uden filter. Det var både en hyldest til kunsthåndværket og et bud på, hvordan genbrug, hybrider og nytænkning kan forme fremtidens æstetik.
Hall 5A summede af energi. Her var Design District placeret, et nyt område under ledelse af kollektivet Hall Haus. Med en gennemført scenografi og en limited edition-møbelkollektion blev hallen til et univers i sig selv.
52 brands deltog – mange for første gang – heriblandt Transparent, kendt for sine højtalere i gennemsigtigt design, og Clovi Paris, der arbejder med haute couture-stoffer på møbler.
Design District var en magnet for besøgende, der ville se, hvor fremtidens design bevæger sig hen. Området vender tilbage i 2026, og meget tyder på, at det hurtigt bliver en af messens vigtigste drivkræfter for nye navne.
Bordets kunst i centrum
Et andet højdepunkt var Cook & Share-sektoren, der kun findes på septemberudgaven af Maison&Objet. Her blev borddækning, gastronomi og samvær sat i scene med temaet skønhed.
I Gourmet-området blev der budt på kulinariske kreationer, mens Factory by Émergence præsenterede en ny generation af service og køkkendesign – støttet af Confédération des Arts de la Table og Francéclat.
Særligt interessant var mødet mellem unge brands og internationale indkøbere, hvilket gav grobund for netværk og kommercielle gennembrud. Et eksempel på, hvordan Maison&Objet fungerer som accelerator for talenter og trends.
Paris som åben scene
Maison&Objet er mere end messehallerne i Villepinte. Samtidig løb Paris Design Week af stablen – et byrum fuld af åbne døre, events, udstillinger og talks. Gaderne summede af design, fra gallerier og showrooms til pop-ups og workshops.
Denne dobbelthed – “on” og “off” – er blevet en del af messens DNA. Paris selv bliver en kulisse, hvor ny generation af designere kan udtrykke sig frit, og hvor besøgende oplever helheden: messen som brancheforum og byen som levende designlaboratorium.
Paris Design Week - Gaspard Fleury-Dugy. Foto: Pia Finne
Det gennemgående indtryk fra septemberudgaven var en vilje til at udfordre formater, fortællinger og livsstil. Som arrangørerne selv formulerede det: Maison&Objet er mere end en messe – det er en katalysator for trends og en forandringsagent i livsstile.
Denne gang blev det synligt i alt fra installationer og talks til mødet mellem traditionelt håndværk og ny teknologi. Kombinationen af diversitet og kuraterede oplevelser gjorde, at selv erfarne besøgende fandt nyt at udforske.
Frem mod januar 2026
Hvor september bar præg af eksperimenter og nye stemmer, bliver januar-udgaven traditionelt stedet, hvor elegance og savoir-faire står i centrum. Fra 15.–19. januar 2026 vil syv haller igen fyldes af brands, fordelt på seks sektorer: Signature & Project, Decor & Design, Craft – métiers d’art, Fragrance & Wellness, Fashion & Accessories samt Gift & Play.
Her vil fokus være på møbler i fuldt udtryk, unikke stykker i krydsfeltet mellem kunsthåndværk og nutidig designæstetik samt et særligt tema, der omsættes til immersive oplevelser.
Foto: Maison&Objet/Anne Emmanuelle Thion
Januarudgaven byder desuden på:
- Designer of the Year – en markant skikkelse, der hædres for vision og indflydelse.
- Curatio – en museal installation dedikeret til collectible design.
- What’s New? – tre trendzoner med fokus på hospitality, retail og interiør.
- Maison&Objet In The City – et byprogram med 100 adresser, hvor Paris’ førende indretningsarkitekter, gallerier og håndværkere åbner dørene.
På baggrund af den internationale uro er det bemærkelsesværdigt, at Maison&Objet fastholder – ja, endda forstærker – sin globale rolle. Netop fordi messen ikke blot handler om produkter, men om visioner, narrativer og måder at leve på.
Septemberudgaven viste, at der er brug for platforme, hvor design kan diskuteres som både kultur, industri og forretningsområde. Her mødes kunsthåndværk og teknologi, unge brands og etablerede navne, internationale trends og lokale traditioner.
Maison&Objet 2025 viste, at Paris fortsat er designverdenens åbne scene – vibrerende, modig og nysgerrig. Og med januarudgaven i horisonten er der al mulig grund til at tro, at næste kapitel bliver mindst lige så rigt på inspiration, netværk og fornyelse.
Fra Serax. Foto: Pia Finne
Foto: Pia Finne
Present Time. Foto: Pia Finne
Rebelle Copenhagen. Foto: Pia Finne
Atmosphere D´Ailleurs. Foto: Pia Finne
Serax. Foto: Pia Finne
Paris Design Week - Daniel Elkayam. Foto: Pia Finne
Magda Jugo. Foto: Pia Finne