Power to the people

Vi møder en af fem inspirerende detailforretninger, som ved prisuddelingen af den prestigefyldte pris Global Innovation Awards (gia) i Chicago i 2015, blev udpeget som vinder.

Information om artiklen

Som optakt til Designbaseprisen 2015 bringer vi i den kommende tid en artikelrække, der giver indblik i nogle af verdens mest innovative design- og interiørbutikker. Fælles for dem er, at de har vundet en pris ved den fornemme GIA Award i Chicago. For at vinde prisen i Chicago skal man arbejde målrettet med sine forretningsmål.
Vinderen af designbaseprisen 2015 vil automatisk blive nomineret til GIA Award 2016 og blive inviteret til International Home + Housewares Show I Chicago, hvor prisen vil blive uddelt.

Tænk, hvis der var et stormagasin, hvor kunderne tog de forretningsmæssige beslutninger? Hvor folk fra gaden definerede virksomhedens filosofi for at tiltrække, leje og fastholde kunder?

Det er stort set det grundlag, John Lewis-butikker er baseret på - under paraplyen John Lewis Partnership – fordi virksomheden er fondsejet; bag fonden står virksomhedens medarbejdere, der kaldes partnere. Partnernes fælles indsats har resulteret i, at virksomheden i år blev kåret som en af de fem mest innovative detailbutikker i verden og løb med en af verdens fineste detailpriser ved gia i Chicago.

Housewares Association er hvert år vært for prisuddelingen The Global Innovation Awards. Eventen samler ikke blot verdens førende forhandlere, men også redaktører og udgivere af førende detail- og boligpublikationer, som udgør juryen. I spidsen for juryen står fire sagkyndige dommere, der er detailekspert inden for hvert sit felt i branchen.

Juryen og dommerne har i år kåret John Lewis som en af fem globale æresmedlemmer. Virksomheden kåres for sin arkitektur, sceniske og kreative displays, tankevækkende brug af almindelige produkter og sine betagende produktudstillinger. Juryen roste også kæden for dens innovative pop-op minishops i butikkens gange, og alle var enige om, at John Lewis er et eksemplarisk eksempel på cross-channel-salg, der formår at udnytte en imponerende onlinebutik og app. 

<p>Vores unikke kundeløfte om, at prisen på en hvilken som helst vare i vores sortiment altid matcher den laveste pris i nabolaget, har været vores slogan i over 75 år.</p>

Nicola Hattersley

John Lewis’ tilgang til kerneforretningen er først of fremmest det, der – sammen med partnerne – får John Lewis til at skille sig ud i forhold til mange andre detailbutikker. ’’John Lewis Partnerskabs gode ry bygger på den unikke ejerskabsstruktur og vores kommercielle succes’’, siger Nicola Hattersley, indkøber i køkkenudstyrsafdelingen hos John Lewis. ’’Vores mission er at have tilfredse partnere, som trives med at være beskæftiget i en succesrig forretning, hvor succes blandt andet måles som vores evne til at fastholde og styrke vores position, både som en fremragende detailforretning og som et blomtrende eksempel på medarbejderejerskab. Med denne mission som grundlag baserer vores strategi sig på tre indbyrdes forbundne mål: partnere, kunder og overskud’’.

Virksomheden har lige fra den dag i 1864, hvor den første John Lewis-forretning åbnede sine døre i Oxford Street i London, afgivet det samme løfte til sine kunder: Aldrig bevidst at sælge for billigt. Dette løfte har de nu holdt i over 150 år.  ’’Vores unikke kundeløfte om, at prisen på en hvilken som helst vare i vores sortiment altid matcher den laveste pris i nabolaget, har været vores slogan i over 75 år’’, forklarer Nicola’’. Det er takket være vores partneres indsats for at betjene vores kunder med vores leverandørers kvalitetsvarer lykkedes os at opbygge den største varehuskæde i Storbritannien’’.

<p>Alle butikkerne har et spændende og inspirerende indkøbsmiljø, hvor vores kunder kan handle.</p>

Nicola Hattersley

John Lewis-koncernen er faktisk en imponerende samling detailforretninger: 43 John Lewis-butikker, 31 varehuse, 10 John Lewis at Home-boligbutikker samt forretninger på både St. Pancras International station og i Heathrow lufthavn.

’’Alle butikkerne har et spændende og inspirerende indkøbsmiljø, hvor vores kunder kan handle’’, siger Nicola. ’’De sætter scenen og giver inspiration ved hjælp af displays på tværs af varegrupper, god struktur, navigering og faciliteter, som gør det nemt for vores kunder at handle. Vores multikanaltilgang er en integreret del af alle vores afdelinger, så kunderne kan se hele vores sortiment online’’.

Gia-dommerne og juryen var især imponeret af disse tre facetter ved John Lewis: partnerskabskonceptet, deres pop-op-shops og deres multikanaltilgang til det at drive forretning.

Læs også: Ud over det sædvanlige

Som både offentligheden og detailhandlen har kunnet konstatere det sidste årti, giver pop-op-salg virksomheder mulighed for at præsentere produkter, der måske ikke altid indgår i deres løbende produktsortiment, og mulighed for at teste en niche eller et felt, de ikke tidligere har beskæftiget sig med. Det giver også virksomhederne mulighed for dels indimellem at adressere demografiske grupper, som de ikke tidligere har henvendt sig til, dels at tilbyde sæson- og lejlighedsprodukter til forskellige begivenheder. ’’Pop-op-butikker i butikken giver os en spændende mulighed for at præsentere forskellige produktkategorier, for eksempel en udstilling af engelske mærkevarer eller at støtte et tværkategoribrand såsom Orla Kiely (en hip irsk modedesigner, der har spredt sig over en bred vifte af produkter, inklusive interiør og sågar biler). I år har vi haft en pop-op-butik, der samlede alle produkterne for at fejre vores 150-års fødselsdag’’, siger Nicola.

Den multikanaltilgang, som John Lewis har valgt, gør dem i stand til at nå ud til deres kunder, uanset hvor og hvordan de vælger at handle. Et innovativt eksempel herpå, som imponerede dommerne, er markedsføringen af et nyt initiativ, et magasin, som de kalder Cook Edition. Partnerne henvendte sig til mediebureaet John Brown, som har fokus på content marketing. Opgaven lød på at informere både eksisterende og nye kunder om John Lewis køkkenudstyr og spisestel, og på baggrund af denne brief opstod John Lewis Cook Edition. Cook Edition er hovedsagelig en samling redigerede opskrifter ledsaget af velegnet køkkengrej til madlavning og servering. Cook Edition udmøntes i form af et 16-siders magasin, der udkommer kvartalsvis med smukt fotograferede retter, ideer til boligindretning og produkthistorier ved førende profiler inden for fødevareindustrien.

Læs også: designbaseprisen 2014 gik til Munk – way to live 

’’Magasinet er placeret i Cooks Table-holder i butikken ved siden af udvalgte produkter, der støtter op om de dybdegående artikler i bladet’’, forklarer Nicola. ’’Og for dem, der ønsker at læse bladet digitalt, er der vores avis-app (tilgængelig på Apple, Kindle og Adroid-enheder) med ekstra digitalt indhold såsom opskrifter med udførlige vejledning og klikkøbsfunktion’’.

Læs også: Vinderen af designbaseprisen 2013 samt vinder af Gia Award 2014: Det handler om balance 

Appen har også videoindhold for at billedliggøre opskrifter og produkter. Videoerne bruges efterfølgende på tværs af John Lewis’ sociale medier som et middel til at tilskynde kunder til at kommunikere med dem på Facebook, Twitter og Pinterest. Når kommunikationen først er etableret, bliver kunderne inspireret til at opdage mere ved at besøge John Lewis Cooking & Entertainment-platformen online. ’’For at sørge for at have en ekstern mening engagerer vi både vores bloggernetværk og får dem til at give historierne liv via deres fortolkning af vores opskrifter, og vi får endvidere medier til at bringe madopskrifter i nationale medier og førende madmagasiner’’, siger Nicola.

John Lewis sikrer også, at partnerne er gode ambassadører for forretningen – hvilket ikke er så underligt, når man tager den faglige udvikling og uddannelse, de får, i betragtning. ’’Der er fokus på, at partnerne driver deres egen udvikling, som så understøttes af en halvårlig evaluering. Evalueringen er en hjælp til partneren, når denne skal formulere sit udviklingsprogram’’, siger hun.

Læs også: En beslutsom sjæl

John Lewis har et uddannelsesprogram for kundeservice, som kaldes ’’love to sell’ (elsker at sælge). Programmet er udviklet på baggrund af kunde- og partnerfeedback. Denne tilgang sætter ved hjælp af et fem selvforklarende skridt kunden i centrum:

  1. Vis mig, at du kender mig
  2. Inspirer mig
  3. Vis mig en løsning
  4. Fortæl mig, hvad jeg skal vide
  5. Gør det nemt for mig

En af de vigtigste faktorer for John Lewis er ifølge Nicola, at virksomheden som demokratisk partnerskab er åben, fair, transparent. ’’Partnerne har via en række demokratiske kanaler en stemme, således at følelsen af at være en del af noget større er ægte. Alle har mulighed for at påvirke, hvordan virksomheden bliver drevet’’, siger hun.

Det er denne unikke tilgang og partnerskabsstruktur, der har sikret virksomheden den innovative for slet ikke at tale om meget vellykkede måde at drive forretning på. Det er også det, der har sikret John Lewis fortsat vækst siden 1864, og at det er et af de succesrigeste varehuse i Storbritannien og nu senest en af fem butikker i verden, der med stolthed kan sige, at de har en gia. Deres egen.

Ønsker du at indstille din forretning til designbaseprisen 2015, så kan du gøre det her

Fakta

Ønskes yderligere information om The International Home + Housewares Show, henvises til www.housewares.org som finder sted i Chicago den 5.-8. marts 2016.

Relateret indhold

02.05.2024Designbase.dk

JYSK sparer 920.000 kilo plastik om året med nyt tiltag

02.05.2024Designbase.dk

Det er nu de bedste elever skal indstilles til Fagprøveprisen

01.05.2024Designbase.dk

140 mio. kr. skal sikre mere liv i bymidter

01.05.2024Designbase.dk

Forbrugerne foretrækker at handle hos producenten

30.04.2024Designbase.dk

Sådan kan I lette likviditetspresset på jeres virksomhed

30.04.2024Designbase.dk

Unge under 18 år i sommerjobs?

29.04.2024Designbase.dk

Kunstig intelligens i detailhandlen

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023