Sådan sikrer du betalingerne, hvis teknikken svigter

Nationalbanken anbefaler, at erhvervsdrivende i den fysiske handel forbereder sig på betalingsnedbrud. Her er tre konkrete råd, der kan holde salget i gang, hvis betalingssystemerne går ned.

Foto: 123RF.com

Selv stabile betalingssystemer kan bryde midlertidigt sammen – som det skete under sommerens nedbrud hos Nets. Derfor anbefaler Nationalbanken nu, at erhvervsdrivende i den fysiske handel forbereder sig bedre på tekniske problemer, så kunderne stadig kan betale, når kortterminalen går ned. 

SMVdanmark bakker op om anbefalingerne og opfordrer medlemmerne til at bruge dem som et tjek af virksomhedens betalingsberedskab. 

“Hvis systemerne går ned, er det smart at have en backup-plan for betalinger. Så undgår man tabt salg og utilfredse kunder. Nationalbankens anbefalinger er en god anledning til at få tjekket, om ens betalingsløsningerne er robuste nok,” siger Bjørn Strøm, politisk konsulent i SMVdanmark. 

Her er Nationalbankens tre anbefalinger

1. Tilbyd flere betalingsformer 

Nationalbanken anbefaler, at virksomheder overvejer at kunne tage imod betalinger med både betalingskort, kontanter og kontooverførsler. De tre løsninger bygger på forskellige systemer, som i mange tilfælde fungerer uafhængigt af hinanden. 

Hvis kortsystemet går ned, kan betalinger med løsninger baseret på kontooverførsler, fx MobilePay og mobilbank, fungere som en backup til kontanter og kortbetalinger. 

2. Gør det muligt at tage imod offline-kortbetalinger 

Hvis du normalt modtager kortbetalinger, anbefaler Nationalbanken, at du kan modtage offline-kortbetalinger – altså betalinger, der kan gennemføres, selvom internetforbindelsen eller kortsystemet midlertidigt er nede. 

Det kræver, at du har den tekniske løsning til rådighed, inden behovet opstår. Det kan også kræve, at du har en særskilt aftale med din kortindløser og terminalleverandør. 

Kontakt dine betalingsudbydere for at høre, hvad du skal gøre for at modtage offline-betalinger. 

3. Hav en klar plan – og sørg for, at personalet kender den 

Teknikken kan fejle, og når det sker, er det afgørende, at medarbejderne ved, hvad de skal gøre. Nationalbanken anbefaler, at du har en plan med konkrete instruktioner til medarbejderne om, hvordan de håndterer en situation, hvor betalinger ikke kan gennemføres. 

Planen kan f.eks. indeholde: 

Hvordan betalinger kan gennemføres offline 

Hvilke betalingsmidler der kan bruges som alternativ 

Hvordan man informerer kunderne hurtigt og roligt 

Det kan være en god idé at teste planen jævnligt, så du ved, at procedurerne virker i praksis. 

Læs mere:

Anbefalingerne bygger på en ny analyse fra Nationalbanken, som viser, at selv et sikkert og effektivt betalingssystem som det danske kan blive ramt af tekniske udfald. 

Du kan læse mere om Nationalbankens anbefalinger her. 

aida a/s

Sponseret

Skab varme i køkkenet med RAW teak – naturlige redskaber med rodfæste i nordisk æstetik

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

05.12.2025Designbase.dk

EU Ecolabel slår rekord

04.12.2025Designbase.dk

Sandkasse for iværksættere

02.12.2025Designbase.dk

JYSK sætter ny standard med rekordresultater i 2024/25

02.12.2025Designbase.dk

Danish Design Award 2025: Innovation og ansvar i dansk design

02.12.2025Designbase.dk

AI rykker ind på butiksgulvet – nu kan de små detailhandlere også være med

01.12.2025Designbase.dk

Det skal være lettere for medarbejdere at overtage virksomheden

01.12.2025Designbase.dk

Stabilt niveau for tomme butikslokaler før julehandel

25.11.2025Designbase.dk

Ny vejledning om kreditværdighedsvurdering

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023