Velvære i vækst

Velvære er blevet et super-buzzword i de seneste par år. Men hvorfor er trivsel blevet en så vigtig del af forbrugernes mindset, hvad betyder det? Og vigtigst af alt, hvordan kan detailbutikkerne få mest muligt ud af denne tendens? Det har Autumn Fair sat fokus på.

Bodyoil, tandpasta, serum med vider i lækker indpakning fra Uashmama..

Som i mange andre situationer findes den bedste definition på velvære i ordbogen: Velvære er "at føle sig godt tilpas fysisk eller mentalt". I branchen betyder det et produkt eller en tjeneste, der gør det muligt for en kunde at føle netop det. I bund og grund handler det om tilstanden af at være tilpas.

Men hvad er trivselsbranchen? Velfærdsbranchen er bred, og der er mange brancher, der falder ind under den paraply. Fitnesscentre, kurbade og saloner, helsekost, mode- og skønhedsmærker og boligindretning... Listen er lang! Så selv om det et nyt-agtigt buzzword, er velværebranchen faktisk ikke så ny. Men dét, der har boostet velvære i de seneste år, er forbrugernes holdninger til deres egen komfort, sundhed og lykke og til, hvad de ønsker af deres livsstil.

Det gælder selve indretningen, men det gælder også en lang række velværeprodukter, der sagtens kan tages på hylderne i design- og livsstilsbutikker; duftlys og duftpinde, håndcreme, bodylotion, bodyoil, sæbe og meget mere.

Men hvorfor er det så populært?

Som en verdensomspændende 23 billioner kroners branche, er der ingen tvivl om, at wellness-industrien er populær, og det forandrer sig ikke i den nærmeste fremtid. Men hvad er det, der gør den så populær?

Velstand har indflydelse, men de sociale medier har også spillet en stor rolle i skiftet i forbrugernes tankegang i forhold til en bedre måde at leve på. Instagram, med sine talrige foodies og #fitspos, har fyldt feeds og gjort en sundere livsstil den nye norm for mange forbrugere, især dem, der falder ind under Millennial og Gen Z kategorierne. Og det er ikke bare en sundere livsstil, disse bloggere og influencers lægger navn til. Det er også en følelse af luksus.

Boligtendenser bliver hyggelige

Hvem husker ikke, da scandi blev mainstream? Boligtendenser som hygge og æstetisk har bragt komfort, taktilitet og tryghed ind i hjertet af alt bolig-relateret. Alle makro tendenser peger på, at verden bliver et mere skræmmende og mindre sikkert sted at være, og som reaktion på det, skaber mange forbrugere nu hjem med en udpræget følelse af beskyttelse og sikkerhed. Og nu, hvor coronaen har holdt os hjemme, har tanken om "nesting" aldrig været så relevant.

Viden er magt

Viden om mentalt, fysisk, ernæringsmæssigt og følelsesmæssigt velvære vokser hver dag, og med den viden kommer samtalerne. Igen i vid udstrækning næret af de sociale medier, er bevidstheden om disse spørgsmål stigende. Hertil kommer, at forbrugerne nu har en mere holistisk tilgang til sundhed. Den bevidsthed og holistiske tilgang betyder, at alle aspekter af velvære er med i tankerne forud for ethvert køb, fra fittness-medlemskab til boligindretning. Og med velvære så meget i fokus hos forbrugerne, som det er lige nu, er tiden derfor også helt rigtig til at bringe velvære ud i boligbutikkerne.

Relateret indhold

12.07.2024Designbase.dk

Ny analyse om ældre på job

11.07.2024Designbase.dk

Et 250-årigt væksteventyr

08.07.2024Designbase.dk

Falske kopibutikker skyder op online

08.07.2024Designbase.dk

Sådan bliver virksomhedens glemte IT-produkter et aktiv

05.07.2024Designbase.dk

Nu bliver det lettere at generationsskifte

04.07.2024Designbase.dk

Salling Group samler igen medarbejderne til Danmarks største firmafest

04.07.2024Designbase.dk

Bøde på 200.000 kroner for vildledende prismarkedsføring

03.07.2024Designbase.dk

Lav et værdikæde-tjek

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Lifestyle & Design Cluster
Messe
Circular Furniture Days rykker til Formland

Udstilling viser cirkulære løsninger indenfor møbler og interiør

Dato

17.08.2024

Sted

Messecenter Herning

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Oslo Design Fair
Messe
Mødested - design, arkitektur og håndværk

Oslo Design Fair er en effektiv handels- og netværksarena for deltagere fra hele verden.

Dato

28.08.2024

Sted

Messeveien 8, 2004 Lillestrøm

Copyright 2023