Brancheprofilen: Inspiration har været på en fantastisk rejse

Inspiration har været på en spændende rejse de seneste fire år, fortæller indkøbsdirektør Anne Friis. Kæden har vendt et tocifret millionunderskud og er nu klar til at fusionere med Imerco.

Hvad består dit arbejde hos Inspiration i?
Som indkøbsdirektør hos Inspiration har jeg ansvaret for indkøb og konceptudvikling. Sammen med mit dygtige indkøbsteam sikrer jeg, at vores kunder møder sæsonaktuelle sortimenter i vores butikker og en markedsføring, der er interessant og inviterer til besøg. Markedsføringen byder på en masse inspiration og gode tilbud.

Om Anne Friis

Stilling: Indkøbsdirektør hos Inspiration siden 2012.

Uddannelse: Uddannet cand.negot fra Syddansk Universitet.

Tidligere jobs: Ansvarlig for Coop Danmarks indkøbsorganisation inden for bolig, fritid og mode.

Kan du beskrive Inspirations udvikling i løbet af de seneste år?
Inspiration har været på en fantastisk rejse i løbet af de seneste fire år. Tilbage i 2012 havde kæden det rigtig svært, og vi stod på en brændende platform med et tocifret millionunderskud. Men i løbet af de fire sidste år har vi flyttet os fra denne platform over til udvikling af et nyt koncept og en ny sortimentsstrategi. Konceptet har vi i dag rullet ud i 18 af vores butikker, og vi har arbejdet benhårdt med den nye strategi. Vi har fokuseret indsatsen på de klassiske brands, men har samtidig introduceret en lang række nye brands og kategorier. Vi har taget udgangspunkt i kundeoplevelsen og de trends, der rører sig lige nu. Med det afsæt har vi forsøgt at skabe en differentiering i forhold til de øvrige isenkramkæder. Derudover har vi udviklet en række nye koncepter: Sidste år introducerede vi brudgaranti på alle stel til vores kunder uanset brand.

Hvad ligger der i Inspirations ønske om at være en inspirerende livsstilsbutik?
For Inspiration handler det om at give vores kunder inspiration. Vi inspirerer til køb på forskellige måder både digitalt og i vores butikker. Vi forsøger at skabe et behov, som kunden måske ikke altid er klar over, at han/hun har, og vi hjælper til at træffe et kvalificeret valg med afsæt i kundens behov – eksempelvis hvis der skal købes en ny pande. Endelig giver vi vores kunder masser af gode grunde til altid at besøge os. Vi har arbejdet meget med trendkollektioner og forbrugsvarer, som kunderne har taget rigtig godt imod. Det handler om at tage udgangspunkt i kundeoplevelsen og fange de ting, der rører sig. Eksempelvis har vi stor succes med såvel planter som lækre, lokalt producerede fødevarer.

Hvordan går det rent økonomisk, og hvad byder fremtiden på?
Vi er gået fra et stort tocifret millionunderskud til at balancere butikken i 2015, som er det seneste årsregnskab, vi kender. Det er gået super godt, og vi har fået bragt en masse værdi ind i kæden, hvilket gør, at det nu er muligt at indgå en fusion/et salg med Imerco. Ift. fusionen er vi lige nu i en position, hvor vi afventer konkurrencemyndighedernes godkendelse, og mens vi gør det, bruger vi tiden på at skabe et inspirerende forårs- og sommersortiment til vores kunder.

Relateret indhold

26.04.2024Designbase.dk

Detailhandlen forventer ikke længere prisfald

26.04.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

25.04.2024Designbase.dk

Messe Frankfurt tilbyder gratis onlineevents for alle

23.04.2024Designbase.dk

Den digitale sikkerhed halter hos danske SMV’er

19.04.2024Designbase.dk

Virksomheder står alene med udfordrede lærlinge

19.04.2024Designbase.dk

Gratis klimarapportering er nu standard for store events i Bella Center

18.04.2024Designbase.dk

Ny ungdomsuddannelse kan skaffe flere unge til erhvervsuddannelserne

17.04.2024Designbase.dk

Engros- og detailhandlen lægger an til blød landing

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023