Elektronisk markedsføring kan frameldes via mail
Virksomheder er forpligtede til at efterkomme, når personer tilbagekalder et samtykke til elektronisk markedsføring via virksomhedens mailklient.
Selvom der som oftest er et link til at framelde elektronisk markedsføring fra en virksomhed, har Forbrugerombudsmanden vurderet, at virksomheder også er forpligtede til at efterkomme en tilbagekaldelse af samtykke til elektronisk markedsføring, når tilbagekaldelsen sker via en mail eller via virksomhedens mailklient.
Forbrugerombudsmanden slår fast, at en meddelelse fra en mailklient om, at en person (fysisk og juridisk) ønsker at tilbagekalde sit samtykke til elektronisk markedsføring, efter Forbrugerombudsmandens opfattelse skal sidestilles med, at personen tilbagekalder sit samtykke ved selv at give virksomheden meddelelse herom.
Virksomheden vil derfor som udgangspunkt være forpligtet til at efterkomme personens tilbagekaldelse af samtykke fra det tidspunkt, hvor virksomheden modtager meddelelsen om tilbagekaldelse fra mailklienten.
Forbrugerombudsmanden henviste til det såkaldte spamforbud i markedsføringslovens § 10, hvor det fremgår, at virksomheder ikke må sende mails, sms’er og anden elektronisk post til nogen med henblik på markedsføring til bestemte modtagere, medmindre modtageren har givet sit forudgående samtykke til henvendelsen. Det fremgår videre, at den erhvervsdrivende skal give mulighed for let og gebyrfrit at tilbagekalde samtykket.
Hvis en person f.eks. tilbagekalder sit samtykke ved at sende en mail til virksomheden, må virksomheden ikke nægte at tage imod tilbagekaldelsen, selvom virksomheden foretrækker, at samtykket tilbagekaldes ved at anvende afmeldingslinket.
Modtager en virksomhed meddelelse om, at en person ønsker at tilbagekalde sit samtykke, er samtykket tilbagekaldt fra det tidspunkt, hvor virksomheden modtager meddelelsen. Hvis en længere ekspeditionstid er nødvendig på grund af rimelige og velbegrundede arbejdsrutiner eller tekniske foranstaltninger, kan dette accepteres.