Et globalt fællesskab for fremtidens trends

Når man arbejder med trends, kan man let komme til at føle sig alene. Stefan Nilsson, bedre kendt som Trendstefan, oplevede selv behovet for et sted at dele idéer og udfordre tanker – og det blev startskuddet til The Forecast Club. Nu lanceres konceptet som et internationalt trendseminar med eksperter fra hele verden.

Foto: 123RF.com

Det hele begyndte, fortæller Stefan Nilsson, med en lille gruppe på seks mennesker. Alle arbejdede professionelt med trends, men følte et behov for sparring, diskussion og et sted, hvor man kunne udfordre hinanden.

”Vi er mange i den her branche, der er freelancere eller solo-arbejdende. Vi laver research, analyserer og skriver rapporter, men det sker ofte alene. Jeg savnede nogen at teste idéer med – at kunne sige: ’Jeg ser denne tendens – hvad ser du?’ Det var dér, The Forecast Club opstod. Først som møder, og det har nu udviklet sig til et internationalt seminar,” siger han.

Siden er klubben vokset til at tælle otte eksperter fra forskellige hjørner af verden – Kina, Italien, Frankrig, Spanien og Sverige. Og i september lanceres det første digitale seminar.

Det digitale format gør, at man kan tilgå materialet, når det passer. Nogle vil måske se alt på én gang, andre vil dykke ned i farver, retail eller storytelling, når behovet opstår.

“Det er netop det, der gør formatet interessant. En designchef behøver ikke bruge hele dagen på alle otte oplæg, men kan vælge de to-tre, der er relevante. En retailer kan tage sit team med og bruge det i en workshop. Det giver fleksibilitet – og samtidig et globalt perspektiv, som jeg mener, mange savner,” forklarer Stefan Nilsson.

Globalt perspektiv frem for nationale siloer

Ifølge Stefan er der rigeligt med nationale seminarer og rapporter. Det særlige ved The Forecast Club er, at det samler stemmer på tværs af kulturer og brancher.

”Hvis du arbejder for eksempelvis Ikea eller Rörstrand, er Kina altafgørende. Hvis du sidder med mode i Sydeuropa, er Spanien måske vigtigere, og hvis du sidder som designer eller retailer i Danmark eller Sverige, er det de nordiske trends, der betyder mest. Men ofte mangler vi muligheden for at se det hele i sammenhæng. The Forecast Club giver et globalt udsyn – og samtidig forskellige stemmer. Det er ikke én ekspert, der siger ’sådan her er fremtiden’. Det er otte, der deler hver deres perspektiv og overlader det til dig at navigere,” siger han.

Foto: The Forecast Club

Panelet spænder bredt – både aldersmæssigt og fagligt.

“Jeg synes, det er spændende at sætte generationer og fagområder i spil overfor hinanden. Nogen kommer med viden om farver, andre med indsigter i storytelling eller samfundsforandringer. Og vi ser, hvordan det smelter sammen til en helhed. Det er dér, magien opstår,” siger Stefan.

Ikke en rapport – men en levende dialog

En anden forskel fra traditionelle trendbøger eller rapporter er, at The Forecast Club bevidst undgår at blive et statisk opslagsværk.

“Vi laver ikke en trendbog. Vi giver præsentationer og pdf’er, men hele idéen er, at materialet skal kunne bruges aktivt. Du kan se det sammen med dit team, diskutere det og trække det ind i udviklingsmøder. Det er ikke tænkt som et punktum, men som et startskud,” siger han.

Nilsson ser især, at designchefer, produktudviklere og retailere kan bruge seminarerne – men han understreger, at alle, der arbejder professionelt med design og forbrugerkultur inden for både design, mad, teknik, mode med mere, kan have glæde af det.

Fremtidens retail: Fra butikker til oplevelsesuniverser

På Formland-messen holdt Stefan Nilsson et oplæg om fremtidens retail – et emne, han også vil udfolde i The Forecast Club.

Han beskriver, hvordan detailhandlen gennemgår en grundlæggende transformation. “Butikken er i dag den tredje mulighed for at møde kunderne. Først har du hjemmet, dernæst arbejdspladsen – og så butikken. Men den er ikke længere bare et sted, hvor du køber en vare. Den er en scene, en oplevelse, et sted, du går hen for at blive engageret. Det er en dramatisk forandring,” siger han.

Nilsson peger på fire centrale drivkræfter i retail i dag: underholdning, læring, eskapisme og æstetik. Og tilføjer et femte, ofte overset element: engagement.

Flere brands bruger oplevelser som en integreret del af butikken. Browns i London har fx skabt et skjult rum indrettet som en pub, hvor kunder kan booke 30 minutters ophold med gratis drinks – helt uden købsforpligtelse.

Netflix åbner i 2025 Netflix House, hvor fans kan gå på opdagelse i deres yndlingsserier som fysiske oplevelsesrum. Og Charlotte Tilbury i London har indført en retro-telefonboks, hvor kunder booker tid og får makeup-råd af Tilbury selv – leveret gennem en stemmeoptagelse.

“Det er ren eskapisme, men også ekstremt engagerende. Noget, du får lyst til at dele på de sociale medier, tage billeder af og komme tilbage til,” siger Stefan.

Stefan Nilsson er initiativtager til The Forecast Club. Foto: Pia Finne

Mad bliver også et centralt element i retail. Zara i Lissabon har åbnet et bageri midt i butikken, mens Kith i New York sælger sneakers side om side med eksklusive is og slik.

“Det handler om at skabe nye grunde til at komme ind i butikken. Vi ser en trend, hvor shopping kombineres med socialt samvær og nydelse. Det er ikke længere nok, at varerne står på hylderne,” siger han.

Læring og respekt for håndværket

Flere butikker bruger læring som et værktøj til at skabe dybere kundeloyalitet. Royal Copenhagen underviser online i, hvor lang tid det tager at skabe en vase eller en kop. Nike skærer sneakers op, og udstiller dem butikkerne, for at vise, hvordan skoen rent teknisk er opbygget.

“Det skaber respekt for håndværket. Kunderne ser, hvor meget viden og tid, der ligger bag et produkt – og det gør det langt sværere bare at vælge det billigste alternativ,” siger Nilsson.

Æstetik og Instagram-værdighed

Til sidst spiller æstetikken en stadig større rolle. Butikker skal være så visuelt stærke, at kunderne får lyst til at dele oplevelsen.

I Shanghai har HAUS Nowhere indrettet en butik fyldt med installationer, mens Printemps i New York skaber komplette livsstilsuniverser, hvor produkterne næsten bliver sekundære.

“Hvis du vil have folk til at engagere sig, skal du give dem noget, der er værd at dele. Blomster, kunst, interaktive installationer – det handler om at skabe scener, hvor kunderne føler, de er en del af noget,” siger Stefan.

Et koncept i bevægelse

The Forecast Club lanceres 10. september som ”Drop 1”. Men Stefan ser det kun som begyndelsen.

“Vi vil udvikle det til noget, der kan køre to gange om året. Vi vil have stemmer fra Sydamerika, Japan og USA med”, og om grunden til, at der endnu ikke er danske trendeksperter med i The Forecast Club siger Stefan med et smil: ”Alle i The Forecast Club er professionelle, men danskerne er på et helt andet niveau. De er så dygtige og dominerende, at dem venter jeg lidt med. De behøver ikke på samme måde inspirationen fra andre. Men på sigt vil jeg rigtig gerne have dem med”.

Planen er også at udvide med emner som teknologi, mad og bæredygtighed. ”Det er et flydende koncept, som skal vokse med tiden – for trends er jo heller aldrig statiske,” siger han.

Han oplever allerede stor interesse fra både brands og virksomheder, der ser værdien i et mere globalt perspektiv. Og prisen er sat til at være tilgængelig: 189 euro – med early bird-rabat til 129 euro.

“Køber du adgang, kan hele virksomheden bruge materialet, for det handler om at sprede inspiration og skabe fælles sprog i teams,” forklarer han.

Et fællesskab for en fragmenteret branche

For Stefan Nilsson er The Forecast Club mere end blot endnu et trendseminar. Det er et fællesskab, et forum og et værktøj til at åbne blikket for verden.

“Jeg startede det, fordi jeg selv havde brug for at tale med nogen. Nu kan jeg se, at det er noget, hele branchen kan have glæde af. Vi samler folk, der alle er dygtige, professionelle og passionerede – og vi giver et indblik i, hvordan fremtiden formes fra mange forskellige vinkler. Det er dét, der gør det unikt,” siger han.

For virksomheder i design- og interiørbranchen betyder det, at de kan få ny inspiration, perspektiver fra andre brancher og en bedre forståelse af de globale forandringer, der også vil præge deres egen hverdag.

“Jeg tror, vi alle har brug for at se længere end vores egen baghave. At huske, at trends ikke stopper ved landegrænsen. Derfor skabte jeg The Forecast Club – for at give os alle et sted, hvor vi kan tænke større sammen,” afslutter Stefan Nilsson.

The Forecast Club

”The Forecast Club er et trendseminar i et nyt format. Det hele foregår online, og deltagerne får adgang til:

  • Otte præsentationer à 30 minutter fra anerkendte, internationale eksperter
  • PDF-sammendrag af hvert oplæg, der kan bruges som opslagsværk
  • En samlet, kurateret oversigt over de vigtigste tendenser på tværs af regioner og fagområder
  • Et globalt blik på, hvor design, livsstil og forbrugerkultur bevæger sig hen
  • Læs mere og tilmeld dig seminarerne på www.theforecastclub.com

Formex

Sponseret

Formex kickstarts the design autumn

Formland

Sponseret

Speak Up!

Relateret indhold

26.08.2025Designbase.dk

Et globalt fællesskab for fremtidens trends

25.08.2025Designbase.dk

Love is in the air

25.08.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Design med en smart detalje - ny tilføjelse til OOhh Wave serien

22.08.2025Designbase.dk

Fremad til nye horisonter

22.08.2025Designbase.dk

Etly Klarborgs Årsnisser fylder 25 år

21.08.2025Nääsgränsgården

Sponseret

Vi udstiller på Formex

21.08.2025Designbase.dk

Succes på TrendSet Summer 2025

20.08.2025Designbase.dk

Oslo Design Fair samler 200 brands

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle

Copyright 2023