Optimismen er tilbage på Maison & Objet

Fuld fart frem på interiør- og designmessen i Paris. Optimismen er tilbage.

Foto Maison & Objet.

Efterårets Maison &Objet fandt sted fra 8.-12. september i  messecentret Paris-Nord Villepinte. Messen betragtes som den vigtigste inden for design, interiør og livsstil i Frankrig og en af de vigtigste i Europa sammen med Ambiente i Frankfurt.  

I efteråret var der over 2200 udstillere fordelt i syv haller, og omkring 59.000 besøgende fandt vej til messen.

"Paris er en mere spændende by at besøge end Frankfurt", kommenterede nogen. Købere fra Frankrig, Skandinavien, europæiske lande, Asien og USA var lidenskabelige i deres søgen efter nye produkter til den kommende sæson. Kommentarerne handlede om glæde og inspiration med de fysiske møders betydning for branchen, og atmosfæren var god.

Referencebrands er tilbage

De, der kender messen godt over tid, var glade for at se, at mange store, kendte mærker som Serax, Ethnicraft, Les Héritiers, Seletti, Ibride, Maison Berger og Bonton var blandt udstillerne. Selvom de måske ikke er de mest kendte mærker i Danmark, bekræfter det, at etablerede brands har brug for messen for at genoprette forbindelsen til kunder og møde nye og potentielle kontakter. 

Foto: Maison & Objet.

Spotlight på kreativitet

Nye, innovative mærker udstillede også. En fjerdedel af udstillerne, det vil sige mere end 500, præsenterede sig for første gang på Maison & Objet Paris. De har brug for messen for at lære hinanden at kende og få nye kunder og partnere. For købere er det også inspirerende at se så mange up &coming brands samlet på ét sted og blive orienteret om trends.

Nysgerrige besøgende

Statistikken viser, at udstillerne har brugt væsentligt længere tid på messen i efteråret sammenlignet med tidligere, hvilket kan skyldes et fristende program og udstillinger ud over de mange stande.

 For at udvide oplevelsen blev besøgende inviteret til at gå på opdagelse i programmet for Paris Design Week, en begivenhed, der finder sted i byen. 400 deltagere og begivenheder (en ny rekord) fejrede design og kreativitet i showrooms, gallerier, kulturelle spillesteder og historiske monumenter.

Foto: Maison & Objet.

Ny giv for 2023

Maison & Objet Paris forbereder nu sin 2023-messe fra 19. til 23. januar med bl.a. Maison & Objet In The City-byturen, der blev indviet sidste år, alt sammen under et nyt tema om forpligtelser og socialt ansvar.

Maison&Objet bekræfter således sin ambition om at garantere kvaliteten af udbuddet og oplevelsen af sine arrangementer, samtidig med at man fortsætter sine innovative tilgange på det digitale område. Gennem Maison & Objet Academy eller de nye funktioner i MOM (Maison & Objet and More), der er under udvikling, har konceptet Maison & Objet til hensigt at være tilgængeligt hele året rundt.

Foto: Maison & Objet.

Danske udstillere

Broste har designs til hjemmet med møbler, lamper, fade, lys og designervarer, gerne i glade farver. Også gode julevarer.  

"Vi har været her på messen i 21 år. Det er den næststørste messe i Europa, og messen med den stærkeste indflydelse, med fokus på design. Her møder vi hele verden. Paris er også en mere attraktiv by end Frankfurt. Med restauranter, shows og shopping, ikke kun udstillingshaller," siger salgsdirektør Paul Knudsen.

"Vi plejede at skrive mange ordrer på messerne, men nu er det kun en fjerdedel i forhold til før. De, der kommer til standen, er færre, men er mere professionelle, de orienterer sig og beslutter, hvad de skal købe, når de er kommet hjem”.

Georg Jensen har som forventet en flot stand med smukke genstande i sølv og stål, men også med farver på vandkander.

”Det er første gang, vi er i hal 7”, siger Malene Skou. Hun viser arkivvarer frem, samarbejdsprojektet med en japansk designer, et nyt stålfad, shaker og sølvhalskæde, 50 Queens, som tidligere vist i København af Bjarte Ingels. 

Josephine Sconza fra Promosalons Norge, hvad kendetegner Maison & Objet?

"Messens værdi ligger ikke kun i stande og udstillinger, men at den bliver en dynamisk fælles inspirationskilde. Hvor tendenser fortolkes og nye inspireres.

Hvor længe har messen eksisteret, og hvordan har den udviklet sig?

"Maison&Objet, som det ser ud i dag, er resultatet af en fusion af omkring ti mindre messer, der hver især er specialiseret i sin sektor (interiør, møbler, tekstiler, køkkener, gaver, mode osv.), som i sin tid valgte at forfølge en fælles synergi og blev samlet under en fælles paraply. Messen blev straks en kæmpe succes, og siden da er Maison &Objet en af de førende begivenheder af sin art i verden. Maison&Objet samler omkring 6.000 mærker og designere, omkring 300.000 internationale købere og over to millioner besøgende via messens digitale platform MOM. To gange om året bliver Paris et internationalt knudepunkt , der samler hele Maison &Objet "Community". Fra Norge kommer detailhandlere og grossister, indretningsarkitekter plus designere," forklarer Joséphine Sconza.

Fakta

58.688 unikke besøgende (+20,6%) 85.504 besøg i alt

147 lande repræsenteret

37.663 franske besøgende

21.025 internationale besøgende

Udstillere:

2.269 mærker heraf 589 nye mærker

66 lande repræsenteret

1.058 franske mærker

1.211 internationale brands

Relateret indhold

24.05.2024Designbase.dk

Udfasning af 1.000-kronesedlen: Byttepengegrænsen er nu 750 kroner

24.05.2024Designbase.dk

CSRD træder i kraft: Her er hvad du skal vide

23.05.2024Designbase.dk

MCH fylder 70: Oplevelser for 45 millioner gæster siden 1954

20.05.2024Designbase.dk

Vidensdeling på Nordstil Forum

17.05.2024Designbase.dk

Et skridt på vejen mod fair konkurrence: Temu anklages for at manipulere kunderne

15.05.2024Designbase.dk

Drop udsagn som ”CO2-neutral”

13.05.2024Kop & Kande

Sponseret

Kop & Kande sender massiv støtte til Julemærkehjemmene

13.05.2024Designbase.dk

Nu skal du indberette din emballage for 2024: Sådan gør du

Hold dig opdateret med designbase.dk

Bliv en del af design- og interiørbranchens eksklusive fællesskab. Få indsigt i de nyeste produkter, trends og tendenser, spændende interviews, temaer, unikke jobtilbud og spændende events.

Se flere temaer

Events

Se alle
3daysofdesign
Messe
3daysofdesign

En platform til at fremvise og fejre fantastisk design

Dato

12.06.2024

Sted

Frederiksgade 1, 3rd floor 1265 Copenhagen K

TRENDS UP WEST
Messe
TRENDS UP WEST

THE SHOW WILL GO ON!

Dato

29.06.2024

Sted

AREAL BÖHLER i Düsseldorf

Dimex
Messe
Det bliver alt andet end almindeligt: Nordstil sommerudgaven er klar.

"Fra regionen - til regionen” er temaet for den kommende Nordstil sommerudgave, der finder sted fra 27. til 29. juli 2024. I tæt forbindelse med Hamborg Messe og i bæredygtighedens ånd støtter Nordstil den nordlige region på en række forskellige måder. Forhandlere i Norden kan forvente en bred vifte af mærkevareproducenter, markante nystartede virksomheder, originale producenter og unge designere på deres sædvanlige ikke-standardiserede måde. Inspiration er garanteret!

Dato

27.07.2024

Tid

08:00

Sted

Hamburg

Dimex
Messe
Nordstil - Bestillinger afgives i nord

Som det nordlige knudepunkt tiltrækker Nordstil hvert år adskillige købere om bord - det er her den nordtyske detailhandel og mange flere bestiller innovative produkter til deres sortiment. Masser af impulser og et udvalg af produkter, der ikke er andre steder i sigte i norden!

Dato

27.07.2024

Tid

10:00

Sted

Hamborg

Formland
Messe
Vi ses til Formland Autumn

Nordens mest inspirerende design- og interiørmesse 17. - 19. august 2024

Dato

17.08.2024

Tid

09:00

Sted

MCH Messecenter Herning Vardevej 1 7400 Herning

Stockholmsmässan
Messe
Velkommen til Formex

Formex er en messe for dig, der arbejder inden for gave-, boligtekstil- og boligindretningsbranchen eller medierne. Er du køber, dekoratør, designer, stylist eller arkitekt, er du hjertelig velkommen!

Dato

27.08.2024

Tid

09:30

Sted

Mässvägen 1, 125 80 Stockholm

Copyright 2023