Optimisme i dansk e-handel
Ifølge Logistikanalyse 2017 fra FDIH forventer langt over halvdelen af danske webshops at fordoble antallet af pakker i løbet af de næste 3 år.
Logistik er en væsentlig konkurrenceparameter blandt danske webshops. Store og små virksomheder prioriterer dog de logistiske udfordringer meget forskelligt. Hvor vareleverandører er en udfordring for nogen, er kundernes forventninger udfordringer for andre.
Generelt er der dog stor optimisme i branchen, 3 ud af 4 (76 %) netbutikker forventer, at de om tre år vil have fordoblet antallet af pakker, de sender til forbrugerne.
Det er dejligt at se, at netbutikkerne ikke har planer om at slappe af. Der er brug for store ambitioner og optimisme, hvis vi skal klare os i den internationale konkurrence, konstaterer Niels Ralund, adm. direktør i FDIH.
Men hvordan ser det ud med leveringsalternativer i fremtiden, er det dag-til-dag, gratis returfragt eller noget helt tredje, der bliver den vigtigste parameter for kunderne fremover? Svaret er hverken enten eller, men afhænger jf. de adspurgte netbutikker, af antallet af sendte pakker, og derved størrelsen på netbutikken.
Om forbrugerne er villige til at betale ekstra for hurtig levering og andre services er der uenighed om, men flertallet er overvejende positive.
Se flere eksempler fra analysen i nedenstående infografik.